Studijní plán Vývoj software specializace navazujícího magisterského studijního programu Aplikovaná informatika
Předměty se statutem A jsou povinné (každý student daného programu je musí absolvovat). Předměty se statutem B jsou povinně volitelné (studenti si mohou vybrat, které z nich absolvují, ale některé z nich absolvovat musí). Předměty se statutem C jsou volitelné (studenti je mohou absolvovat zcela volitelně).
Povinné předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/DP1 | Diplomová práce 1 | 5 | 0+0+1S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Zpracování diplomové práce podle pokynů vedoucího práce. Rámcový obsah kurzu: Předmět je první částí kurzu zaměřeného na tvorbu diplomové práce. Obsah předmětu určuje vedoucí diplomové práce podle jejího tématu. Předmět probíhá formou individuálních konzultací studenta s vedoucím práce. Téma práce si student vybírá v souladu s platnými předpisy. | ||||||
KMI/PROPR | Programovací projekt | 4 | 0+0+3S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je prakticky seznámit studenty s různými aspekty vývoje software, obzvláště pak s těmi, které jsou spojeny se zapojením se do již probíhajícího vývoje a existujícího týmu vývojářů. Rámcový obsah kurzu:
V rámci předmětu student či studentka vypracuje projekt, který bude představovat implementaci nové ucelené funkcionality do již existujícího softwarového celku. Mělo by se jednat o open-source projekt nebo projekt spolupracující firmy. Náročnost projektu by měla být v intervalu 60 až 80 hodin práce. Se začleněním a počáteční orientací v projektu by měl studentovi či studentce pomáhat vhodný mentor, který s daným softwarovým celkem má již zkušenosti. | ||||||
KMI/COMP | Computer science | 3 | 0+0+2S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z computer science. Rámcový obsah kurzu:
Předmět probíhá v anglickém jazyce. Student si může vybrat z doporučených témat nebo po předchozí konzultaci s přednášejícím zpracovat jiné téma z oboru informatika. | ||||||
KMI/DP2 | Diplomová práce 2 | 10 | 0+0+1S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Zpracování diplomové práce podle pokynů vedoucího práce. Rámcový obsah kurzu: Předmět je druhou částí kurzu zaměřeného na tvorbu diplomové práce. Obsah předmětu určuje vedoucí diplomové práce podle jejího tématu. Předmět probíhá formou individuálních konzultací studenta s vedoucím práce. Téma práce si student vybírá v souladu s platnými předpisy. | ||||||
KMI/KOM | Komprese dat | 5 | 2+2+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: V předmětu jsou představeny základní i moderní metody bezeztrátové komprese dat. Metody ztrátové komprese multimediálních dat jsou probírány v předmětu Multimediální systémy. Rámcový obsah kurzu:
1. Úvod: Taxonomie kompresních metod, modely dat (pravděpodobnostní, Markovův). | ||||||
KMI/PRKL | Překladače | 4 | 2+1+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z překladačů. Rámcový obsah kurzu:
Kurs studenty seznamuje se základními výsledky a metodami teorie překladačů s důrazem na proces, jakým probíhá překlad ze zdrojového do cílového jazyka. Probírané partie zahrnují pokročilé vlastnosti bezkontextových jazyků a deterministickou syntaktickou analýzu. Studenti jsou dále seznámeni s technikami sémantické analýzy, vytváření interních forem a základními metodami překladu. | ||||||
KMI/DP3 | Diplomová práce 3 | 10 | 0+0+1S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Zpracování diplomové práce podle pokynů vedoucího práce. Rámcový obsah kurzu: Předmět je třetí částí kurzu zaměřeného na tvorbu diplomové práce. Obsah předmětu určuje vedoucí diplomové práce podle jejího tématu. Předmět probíhá formou individuálních konzultací studenta s vedoucím práce. Téma práce si student vybírá v souladu s platnými předpisy. | ||||||
KMI/PRAX | Odborná praxe | 8 | 0+0+8S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti získají zkušenosti s prací v IT firmě, kde aplikují své znalosti a ověří si své schopnosti. Rámcový obsah kurzu:
Průběh odborné praxe: | ||||||
KMI/SLOZ | Složitost | 4 | 2+1+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti si prohloubí a rozšíří znalosti z oblasti složitosti algoritmů a problémů. Rámcový obsah kurzu:
Připomenutí pojmů Turingův stroj (TS), výpočet (konfigurace, apod.), jazyk přijímaný TS, jazyk rozhodovaný TS, turingovsky vyčíslovaná funkce, Church-Turingova teze. | ||||||
KMI/VYSW | Vývoj software | 4 | 0+0+3S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem semináře je v první části seznámení se a praktické zvládnutí možností softwarových nástrojů určených pro podporu jednotlivých činností při tvorbě a údržbě softwarových produktů, ve druhé části pak zvládnutí aktuálních technologií pro vývoj softwarových produktů. Rámcový obsah kurzu:
Cílem semináře je seznámit studenty s postupy, technikami a nástroji používanými při vývoji rozsáhlých softwarových produktů, a to ve všech jeho fázích. Důraz bude kladen především na jejich aplikování v praxi softwarových firem. Součástí semináře je vystoupení studentů se svými zkušenostmi s využíváním některé z technik. Postupně budou probírány následující aktivity: | ||||||
KMI/DP4 | Diplomová práce 4 | 20 | 0+0+1S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Zpracování diplomové práce podle pokynů vedoucího práce. Rámcový obsah kurzu: Předmět je čtvrtou částí kurzu zaměřeného na tvorbu diplomové práce. Obsah předmětu určuje vedoucí diplomové práce podle jejího tématu. Předmět probíhá formou individuálních konzultací studenta s vedoucím práce. Téma práce si student vybírá v souladu s platnými předpisy. | ||||||
KMI/VYPI | Vybrané partie z informatiky | 3 | 0+0+20S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět seznamuje studenty s aktualitami v oboru. Rámcový obsah kurzu: Předmět je zařazen na konci studijního plánu. Posluchači jsou v něm seznámeni s aktualitami v oboru. Jde například o aktualizaci znalostí získaných v absolvovaných předmětech, o seznámení posluchačů s novými trendy v oblasti teorie i praxe informatiky a podobně. Předmět je zabezpečován několika pracovníky katedry a pozvanými odborníky z praxe, výuka probíhá blokovou formou. |
Povinně volitelné předměty 2
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/ALS1 | Algoritmy pro rozsáhlá data | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pokročilý základními pojmy z algoritmů a složitosti. Rámcový obsah kurzu:
Předmět se zabývá pokročilou analýzou vyhledávacích algoritmů a analýzou datových struktur. | ||||||
KMI/DATE | Databázové technologie | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je prohloubit teoretické a praktické znalosti databázových technologií, zejména relačních databází. Rámcový obsah kurzu:
Kurz je zaměřen na prohloubení znalostí v oblastech, které jsou nutné pro úspěšné využití databázových technologií. Jedná se zejména o oblast návrhu modelu dat a databázových dotazů. Dále o pochopení vnitřních principů a mechanizmů, na kterých jsou relační databázové systémy postaveny. V kurzu jsou představeny i další soudobé technologie používané k uložení a zpracování dat. | ||||||
KMI/DBT | Relační databáze | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Náplní předmětu je rozšíření znalostí o databázových systémech jak teoretických tak i praktických. Náplní předmětu jsou nejen tradiční relační database, ale také nové databáze, tzv. NoSQL database, jako např. MongoDB nebo Cassandra. Jednotlivé problémy jsou prakticky, řešeny nebo demonstrovány na Objektově-Relačním Systému Řízení Báze Dat Oracle12c. Rámcový obsah kurzu:
1. Integritní omezení a dative modelování | ||||||
KMI/FUZ | Fuzzy logika | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z fuzzy logiky a fuzzy množin. Rámcový obsah kurzu: Předmět je úvodem do fuzzy logiky a fuzzy množin. Pokrývá teoretické základy a vybrané aplikace. " Úvod do fuzzy logiky a fuzzy množin. Historie a motivace. " Struktury pravdivostních hodnot, operace logických spojek. " Fuzzy množiny a fuzzy relace, základní operace. " Řezy, princip rozšíření, fuzzy čísla. " Compositional rule of inference, pravidlové fuzzy systémy. " Fuzzy regulátory. " Fuzzy množiny a modelování nejistoty, související přístupy. " Vybrané aplikace fuzzy logiky a fuzzy množin. | ||||||
KMI/GRAF | Teorie grafů | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými partiemi teorie grafů. Rámcový obsah kurzu:
Předmět podává přehled o vybraných problémech a metodách teorie grafů. | ||||||
KMI/KRY | Kryptografie | 5 | 3+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s kryptografií. Rámcový obsah kurzu:
1. Historie kryptografie. | ||||||
KMI/MALO | Matematická logika | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z matematické logiky. Rámcový obsah kurzu:
Předmět logiky: logika v průniku různých disciplín, historický vývoj, matematická logika, význam pro informatiku. | ||||||
KMI/RDBS | Relační databázové systémy | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z relačních databázových systémů. Rámcový obsah kurzu: Kurs je zaměřen na pokročilé partie z relačních databázových systémů. Během kursu jsou studenti seznámeni se základy relačního modelu a jeho vyjadřovací sílou. Dále je věnována pozornost dotazování a metodám zpracování dotazů včetně optimalizace. Samostatná část kursu je věnována souběžnému zpracování dat v databázových systémech pomocí transakcí a navazujícími problémy. Kurs je ukončen vybranými partiemi z teorie závislostí a ukazuje pravděpodobnostní a podobnostní rozšíření databázového modelu.
| ||||||
KMI/RHSA1 | Red Hat System Administration 1 | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Operační systém Linux je základem internetu, cloudu i mobilních zařízení. Cílem předmětu je získání praktických zkušeností se základy administrace linuxových systémů Red Hat dle osnov komerčního kurzu Red Hat System Administration I, který je přípravou na zkoušku Red Hat Certified System Administrator. Tu lze nepovinně složit po absolvování částí I a II a zvýšit tak kredibilitu na trhu práce. Rámcový obsah kurzu:
Základy příkazové řádky, editace souborů, správa uživatelů a skupin, přístupová práva, práce s procesy a službami, vzdálený shell, analýza systémových logů, správa sítě, přenos souborů, instalace a aktualizace systému, správa souborových systémů a vyhledávání v dokumentaci. | ||||||
KMI/TINF | Teorie informace a kódování | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z teorie informace a kódování. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do teorie informace, jejích aplikací a teorie kódování. | ||||||
KMI/UMIN | Umělá inteligence | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy umělé inteligence, zejména s jejími metodami. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do umělé inteligence. | ||||||
KMI/VYGE | Výpočetní geometrie | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Seznámit studenty se základními problémy a algoritmy výpočetní geometrie. Rámcový obsah kurzu:
Předmět se věnuje typickým geometrickým úlohám v rovině s aplikacemi zejména v databázích, geografických informačních systémech, počítačové grafice, počítačovém vidění, robotice apod. a algoritmickým technikám pro jejich řešení. | ||||||
KMI/WEBS | Vyhledávání na webu | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s vyhledáváním na webu a konstrukcí webového vyhledávače. Rámcový obsah kurzu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi webového vyhledávání a základní strukturou soudobých webových vyhledávačů. V rámci semináře si studenti vyzkouší vytvořit jednoduchý webový vyhledávač. | ||||||
KMI/ZBINF | Základy bioinformatiky | 5 | 2+0+2S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Předmět vysvětluje teoretické i praktické souvislosti bioinformatiky. Jsou zahrnuty biologické databáze, seřazování sekvencí ("alignment"), struktury genů a proteinů, predikce proteinové struktury, molekulární fylogenetika, genomika, proteomika a glykobiologie. Studenti získají praktické zkušenosti s nástroji bioinformatiky a budou rozvíjet dovednosti ve sběru a prezentaci bioinformatických dat, stejně jako základy programování ve skriptovacím jazyce. Rámcový obsah kurzu: 1) Úvod do bioinformatiky a informačních zdrojů definice bioinformatiky; historické a vědecké souvislosti vývoje bioinformatiky; problematika studovaná a řešená pomocí nástrojů bioinformatiky; druhy databází (primární vs. sekundární; formáty databázových dat); vysvětlení vztahu mezi DNA, RNA a proteiny; vysvětlení významu strukturní podobnosti a homologie; získávání relevantních informací o genomech a proteomech; odborná literatura z oblasti bioinformatiky; zdroje informací v databázi PubMed 2) Práce se sekvencemi (nukleotidovými a aminokyselinovými) struktura genů a genomů; rozdíly mezi prokaryontními a eukaryontními geny; získání informací o daném genu; interpretace záznamu v GenBank; analýza celých genomů; nalezení chyb v sekvenci DNA; analýza DNA sekvencí (stanovení obsahu GC, hledání kodonů, vnitřní repetice); hledání ORF, exonů a intronů; sestavování fragmentů sekvencí; interpretace záznamu v databázi Swiss-Prot; popis primární struktury proteinu; databáze proteinových struktur a obsažené informace; predikce fyzikálně-chemických vlastnosti proteinu ze sekvence; analýza primární struktury proteinu; popis sekundární struktury proteinu; nalezení známých domén daného proteinu 3) Porovnávání sekvencí a vyhledávání na základě podobnosti ("similarity search") význam sekvenční homologie; interpretace výsledků vyhledávání BLAST; interpretace střední hodnoty (e, "expectation value"); použití aplikace BLASTP pro porovnávání proteinových sekvencí; použití BLASTn pro porovnávání sekvencí DNA; nastavení parametrů BLAST pro efektivnější porovnávání; použití PSI-BLAST k nalezení příbuzných proteinových sekvencí; konstrukce a interpretace "dot plots" pro porovnání sekvencí; algoritmy pro seřazování sekvencí; použití online nástrojů pro lokální alignment proteinových sekvencí; použití online nástrojů pro globální alignment proteinových sekvencí; získávání vhodných sekvencí pro vícenásobné seřazení sekvencí (MSA, "multiple sequence alignments"); použití online nástrojů pro MSA; interpretace výsledků MSA; praktické použití MSA 4) Proteinové struktury význam skládání ("folding") a trojrozměrné struktury proteinů; predikce sekundární struktury proteinů; nalezení strukturních analogů proteinové sekvence; získávání 3-D struktur z databáze PDB; instalace a konfigurování prohlížeče proteinových struktur; prohlížení a manipulace s proteinovými strukturami na počítači; popis strukturních elementů (alfa šroubovice, beta skládané listy, klubka); strukturní klasifikace proteinů pomocí online nástrojů 5) RNA struktury, SNP and haplotypy definice genomiky a popis bioinformatických aplikací, které využívá; definování jednonukleotidových polymorfismů (SNP, "single nucleotide polymorphism") a popis jejich obecného rozšíření v lidském genomu; definování haplotypů a jejich význam pro bioinformatickou analýzu; vysvětlení aplikací analýzy SNP a haplotypů; získání a interpretace dat o SNP a haplotypech z prohlížeče genomu; popis sekundární struktury RNA; použití online nástrojů pro získání RNA sekvencí a strukturní predikce RNA; popis rozdílných typů RNA včetně miRNA; použití online nástrojů k nalezení elementů popisujících sekundární strukturu RNA; použití online nástrojů pro hledání miRNA v RNA sekvencích 6) Fylogenetika a srovnávací genomika definice fylogeneze a hledání fylogenetických vztahů pomocí bioinformatických nástrojů; seřazení sekvencí s použitím programu ClustalW; odhad vzdálenosti mezi sekvencemi; rozdíl mezi orthology, paralogy a xenology; konstrukce fylogenetických stromů s použitím programu ClustalW; popis algoritmů pro konstrukci fylogenetických stromů (UPGMA, fitch, neighbor-joining); konstrukce stromů použitím programového balíku Phylip 7) Bioinformatika v glykobiologii struktury sacharidů; databáze glykoenzymů; glykosylace proteinů; bioinformatická analýza glykanových struktur; predikce proteinové glykosylace; program Glycoworkbench; experimentální metody analýzy glykosylace proteinů; 3-D struktura komplexních sacharidů; int | ||||||
KMI/ALS2 | Algoritmy pro těžké problémy | 5 | 2+2+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z algoritmů a složitosti. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do problematiky těžkých problémů, zejm. algoritmů pro těžké problémy a souvisejících partií teorie složitosti. | ||||||
KMI/AZO | Analýza a zpracování obrazu | 5 | 2+2+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z analýzy a zpracování obrazu. Rámcový obsah kurzu:
1. Rekonstrukce obrazu | ||||||
KMI/BEPS | Bezpečnost počítačových systémů | 4 | 2+1+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: V předmětu jsou probírány vybrané útoky na počítačové sítě a zejména pak zabezpečení komunikace v počítačové síti Internet od metod autentizace přes filtraci, firewall, tunelování, proxy a architekturu PKI až po vybrané šifrované a autentizační protokoly. Rámcový obsah kurzu:
Kurs začíná úvodem do bezpečnosti sítí TCP/IP obecně a postupy sledování sítě s představením různých útoků. Pak již následuje rozbor metod zabezpečení sítě (Internet) a komunikace v ní od autentizačních metod, přes filtraci provozu, překlad adres, firewall, tunelování (IPsec), VPN a proxy, dále pak úvod do elektronických certifikátů a infrastruktury PKI, její aplikace, a ke konci kursu jsou probírány vybrané šifrované a autentizační protokoly jako např. SSL/TLS, SSH, | ||||||
KMI/FKA | Formální konceptuální analýza | 4 | 2+1+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z formální konceptuální analýzy. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do formální konceptuální analýzy. | ||||||
KMI/INSY | Integrace systémů | 4 | 0+0+3S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Náplní předmětu je seznámení s problematikou integrace aplikací, základních integračních pattern-ů a nástrojů používaných k integraci. Rámcový obsah kurzu:
1. Vymezení pojmu integrace aplikací | ||||||
KMI/KFS | Kyber-fyzikální systémy | 4 | 2+1+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními principy a technikami kyber-fyzikálních systémů Rámcový obsah kurzu:
1. Úvod do kyber-fyzikálních systémů | ||||||
KMI/MLDM1 | Machine learning a data mining 1 | 4 | 2+1+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu:
Předmět je první částí dvousemestrálního kurzu věnovaného hlavním metodám | ||||||
KMI/PGEO | Počítačová geometrie | 5 | 2+2+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy potřebnými pro použití geometrie v informatice. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je určen zejména studentům informatiky zajímajícím se o oblasti, ve kterých se používají základní pojmy geometrie (počítačová grafika, zpracování dat, geografické informační systémy atd.). | ||||||
KMI/PVM | Programování v MATLABu | 3 | 0+0+2S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem semináře je představit MATLAB jako účinný nástroj pro vytváření prototypů algoritmů, tvorbu experimentů, analýzu a vizualizaci dat. Rámcový obsah kurzu:
1. Úvod do MATLABu, možnosti a použití MATLABu, základy syntaxe, matematické operace v MATLABu. | ||||||
KMI/RHSA2 | Red Hat System Administration 2 | 4 | 0+0+3S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je získání praktických zkušeností s administrací linuxových systémů Red Hat dle osnov komerčního kurzu Red Hat System Administration II, který je přípravou na zkoušku Red Hat Certified System Administrator. Tu lze nepovinně složit po absolvování částí I a II a zvýšit tak kredibilitu na trhu práce. Předmět je vyučován odborníkem z firmy Red Hat. Rámcový obsah kurzu: Skriptování v shellu, práce s úkoly, ladění výkonu, rozšířená přístupová práva, SELinux, správa disků, oddílů a NAS, oprava nefunkčního systému, síťová bezpečnost a instalace OS. | ||||||
KMI/TEH | Teorie her | 4 | 2+1+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Témata probíraná v předmětu Teorie her jsou: Kombinatorické hry, hry s nulovým součtem, lineární programování, simplexová metoda, základní věta o dualitě, řešení her s nulovým součtem, hry s nenulovým součtem a hry více hráčů. Student by měl po absolvování tohoto předmětu rozumět základním pojmům a základním metodám teorii her. Též by měl umět aplikovat tyto metody při řešení jednoduchých konfliktních a rozhodovacích situací standardního typu. Rámcový obsah kurzu:
Sylabus předmětu: | ||||||
KMI/WINS | Správa Windows serveru | 4 | 0+0+3S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se instalací a správou Windows serveru. Rámcový obsah kurzu:
1. Instalace a aktualizace systému | ||||||
KMI/KTI | Kvantová teorie informace | 4 | 2+1+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Úvodní kurz z kvantové teorie informace, kvantového počítání a kvantové komunikace. Studenti získají základní poznatky z této oblasti a schopnost samostatně řešit vybrané typy problémů z této oblasti. Rámcový obsah kurzu:
1. Fyzikální aspekty zpracování informace, kvantová teorie | ||||||
KMI/AIII4 | Obecná angličtina pro pokročilé 4 | 3 | 0+2+0S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/AIII4 je rozvoj jazykových dovedností v oblasti všeobecné angličtiny na úrovni B2 podle Evropského referenčního rámce pro studium jazyků. Předmět se zaměřuje na rozšíření slovní zásoby, upevňování znalosti gramatiky a rozvíjení schopnosti číst s porozuměním, rozumět slyšenému a vyjadřovat se k obecným tématům. Pracuje se především s obecným jazykem, jak jej slyší a užívají rodilí mluvčí v reálných každodenních situacích. Nárust slovní zásoby studentů. Prohloubení gramatických znalostí. Další rozvoj čtyř základních dovedností (mluvení, čtení, poslech a psaní). Rozšíření znalostí běžných konverzačních obratů mluvené angličtiny. Rámcový obsah kurzu:
Lekce: jazykové zaměření | ||||||
KMI/DZO | Digitální zpracování obrazu | 2 | 2+0+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět si klade za úkol seznámit posluchače s využitím počítačů při měření a analýze obrazové informace získané 1D a 2D CCD senzory. První část je věnována vztahu číslicového zpracování obrazu k ostatním příbuzným disciplínám, digitalizaci analogových signálů a popisu typických CCD snímačů. Druhá část vychází ze zpracování obrazové matice a její geometrické, statistické i spektrální vyhodnocování. Pozornost je věnována metodám rozpoznávání (příznakové, strukturální) a analýze geometrických tvarů v obraze. Rámcový obsah kurzu:
1. Vztah číslicového zpracování obrazů k ostatním příbuzným disciplínám, přehled, typy, rozdělení. | ||||||
KMI/ALOB | Algoritmické obchodování | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Seznámit studenty se základními technikami pro vytváření, testování a nasazení modelů pro obchodování s finančními deriváty. Rámcový obsah kurzu:
- Úvod do klasické a behaviorální finanční teorie | ||||||
KMI/MLDM2 | Machine learning a data mining 2 | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu:
Předmět je druhou částí dvousemestrálního kurzu věnovaného hlavním metodám | ||||||
KMI/MUSY | Multimediální systémy | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět poskytuje základy problematiky digitálního videa a audia a jeho distribuce po datové síti. Rámcový obsah kurzu:
V předmětu jsou probírány reprezentace a formáty digitálního obrazu, videa a audia, jejich získávání, zpracování, komprese a distribuce po datové sítí. Zmíněna je i problematika DRM. | ||||||
KMI/PINS | Podnikové informační systémy | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Seznámit studenty s: Podstatou PIS Architekturou SAP Problémovými doménami, jež PIS typicky řeší Způsoby autorizace a oprávnění, Možnostmi komunikace v heterogenním prostředí PIS Komunikací mezi podniky na bázi EDI Automatizací podnikových procesů pomocí BPMS (WF) Automatizací výrobních procesů na bázi HLPN a BPMN Vývojovými a implementačními paradigmaty SAP Rámcový obsah kurzu: Předmět představuje most propojující doposud nabité teoretické znalosti s reálným světem podnikových informačních systémů (PIS). České PIS je odvozeno z anglického Enterprise Information System (EIS). Zde enterprise nebo možná ještě lépe company vyjadřuje poněkud přesněji cílovou skupinu, pro niž jsou PIS určeny. Jedná se nejen o různé výrobní podniky a prodejní organizace či banky a další komerční subjekty, ale i správní organizace od místních až po nejvyšší goverment. Prostě vše, co si lze pod pojmem company představit. A u toho všeho se PIS stará o správu dat související s hlavními i vedlejšími podnikovými procesy. Primárně o evidenci dat, ale také o aktivní řízení procesů, často s podporou automatizace. Předmět by měl studentům otevřít dveře do světa této dynamicky se rozvíjející oblasti informatiky. 1. Definice, účel, historie, motivace 2. Základy architektury, terminologie, řešené problémové domény 3. Třívrstvá architektura a technologie jednotlivých vrstev 4. Customizing (úroveň meta a její role v implementaci bez programování) 5. Trvale udržitelný rozvoj software 6. Další bázové služby 7. Master data management (MDM), business rules management (BRM), business process management (BPM) 8. Organizační struktura a její začlenění do BRM a BPM 9. Autorizace a oprávnění 10. BPMS a WF (automatizace podnikových procesů) 11. BPMN (standard pro analýzu, modelování, definování i automatizaci procesů) 12. EDI (standard pro elektronickou výměnu dokumentů) 13. Big data | ||||||
KMI/POPS | Pokročilé operační systémy | 4 | 1+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilými tématy z oblasti operačních systémů a jejich implementace. Rámcový obsah kurzu:
Kurz prohlubuje znalosti soudobých operačních systémů, zabývá se podrobně konkrétními řešeními používanými v operačních systémech Linux a Windows NT. Jsou probírána pokročilá témata z oblasti operačních systémů. | ||||||
KMI/RIFI | Řízení firmy | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je předat studentovi praktické poznatky přednášejícího z firemního prostředí ve vztahu k informačním systémům, jejich implementací, jejich významem pro firmu, jejich interakcí s uživatelem. Klíčovou snahou je ukázat praktické využití moderních informačních technologií v dnešním světě firem, zapojení a role lidí v IT. Dalším klíčovým segmentem bude stručný průnik do oblastí projektového a procesního řízení v kontextu informačních systémů a problémů týkajících se firemního prostředí. Rámcový obsah kurzu:
Firma a její agendy, procesy a lidé ve vztahu k informačním systémům. | ||||||
KMI/SEMW | Sémantický web | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Seznámit se se základními technikami používanými v sémantickém webu. Rámcový obsah kurzu:
Sémantický web představuje moderní vývoj současného WWW s cílem přiřadit datům význam tak, aby je bylo možné sdílet, automaticky o nich uvažovat a používat pomocí automatizovaných aplikací. Jde o společnou snahu W3C, výzkumníků a průmyslových partnerů. Podstatou sémantického webu je sémantická representace a uvažování o datech za pomoci ontologií. Kurz podává úvod do technologií sémantického webu a jejich aplikací. | ||||||
KMI/VIRC | Virtualizace a cloud | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Infrastrukturní a platformový cloud umožňuje rychlé nasazování aplikaci pro startupy i velké organizace pomocí virtualizace a kontejnerů. Cílem kurzu je základní administrace cloudu OpenStack dle osnov komerčních kurzů OpenStack Administration I a Introduction to Containers, Kubernetes, and Red Hat OpenShift. Rámcový obsah kurzu:
OpenStack: Spuštění instance, správa organizací a zdrojů, koncepty cloudu, práce se sítí, obrazy disků a snapshoty, databáze object store, zabezpečení ve veřejném prostoru, customizace pomocí | ||||||
KMI/VUE | Vývoj aplikací v Unreal Engine | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je poskytnout studentům praktické znalosti v oblasti vývoje aplikací založených na Unreal Engine. I když je Unreal Engine hlavně známý díky počítačovým hrám, kurz se zaměřuje především na aplikace pro podniky. Rámcový obsah kurzu: Vizualizace a konfigurace produktu, s návazností na externí webovské služby a databáze, vizualizace ve virtuální realitě nebo AR. | ||||||
KMI/3DG | 3D grafika | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s vybranými pojmy z 3D počítačové grafiky. Rámcový obsah kurzu:
1. Bezierova metoda zobrazování křivek a ploch |
Povinně volitelné předměty 1
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/FPJ | Funkcionální programování na platf. Java | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Kurz seznamuje studenty s možnostmi funkcionálního programování na platformě Java a s moderními jazyky podporující funkcionální programování na této platformě. Rámcový obsah kurzu: 1. Možnosti a omezení funkcionálního programování v jazyce Java. 2. Jazyk Clojure, jeho vlastnosti, kolekce, srovnání s jinými jazyky vycházejícími z LISPu. 3. Objektově orientované programovaní v jazyce Clojure a integrace s ostatními jazyky. 4. Paralelní programovaní v jazyce Clojure. 5. Pokročilé vlastnosti, makra, tvorba DSL v jazyce Clojure. 6. Jazyk Scala, základní vlastnosti a syntaxe. 7. Typový systém, řízení výpočtu v jazyce Scala. 8. Standardní knihovna a kolekce v jazyce Scala, integrace s ostatními jazyky. 9. Prostředky pro paralelní programovaní v jazyce Scala. | ||||||
KMI/MOVE | Modelování a verifikace | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti získají praktickou zkušenost s verifikací programů a seznámí se s příslušnými teoretickými základy. Rámcový obsah kurzu:
1. Úvod. Pojem reaktivních systémů, příklady. | ||||||
KMI/NAPVS | Nástroje pro podporu vývoje software | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Vývoj software nazarhnuje jen IDE, programovací jazyk a produkční prostředí. Pro zajištění udržitelného vývoje je třeba celé řady podpůrných technologií a technik, které zvyšují efektivitu, doplňují pracovní workflow nebo snižují chybovost bez ohledu na zvolený jazyk. Rámcový obsah kurzu: 1) Úvod do verzovacích nástrojů a jejich přehled 2) GIT nástroj současnosti a) Nádstavby Gitu (GITHUB, GITLAB) b) Verzovací strategie (GitFlow, OneFlow) c) Nástroje pro práci s Gitem d) Praktické ukázky 3) Automatizace deploymentu aplikací (DevOps) a) Příprava a ukázky deploymentu s využitím Ansible b) Kontejnerová architektura c) Propojení s verzovacím nástrojem GIT d) Continuous delivery, Continuous integration 4) Project management nástroje (Issue management tool) a) Redmine | ||||||
KMI/PDS | Paralelní a distribuované systémy | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s paralelními a distribuovanými systémy, algoritmy, důkazy jejich právnosti, složitostí. Rámcový obsah kurzu: Historie paralelních algoritmů - jejich správnost. Programová logika. Problém kritické sekce, algoritmy a důkazy správnosti. Bariéry - správnost a složitost řešení, použití. Použití semaforů pro řešení klasických problémů: Čtenářů a písařů, Kuřáků, Čekajícího holiče. Modely distribuovaných algoritmů, globální stav. Logický čas. Vzájemné vyloučení v distribuovaném modelu. Detekce uváznutí a ukončení. | ||||||
KMI/PJA | Platforma Java | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilými vlastnostmi platforem Java SE a Java EE (Jakarta EE). Rámcový obsah kurzu:
1. Platforma Java EE (Jakarta EE), Enterprise Java Beans. | ||||||
KMI/PNE | Platforma .NET | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilými vlastnostmi platforemy .NET. Rámcový obsah kurzu:
1) opakování pokročilých vlastností jazyka C# (delegáty, lambda | ||||||
KMI/HCI | Human Computer Interaction | 3 | 0+0+2S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Poskytnout studentům základní znalosti o Human Computer Interaction & Human Factors jako vědecké disciplíně, poskytnout přehled o jejích metodách a nástrojích, ukázat vztah k základním a aplikovaným disciplínám. Cílem předmětu je osvětlit výzkum za doporučeními (best practices) návrhu HCI a ukázat vztah mezi zpracováním informací lidmi a návrhem systémů. V průběhu kurzu budou vysvětleny a demonstrovány i nové interakční techniky. Rámcový obsah kurzu: 1. Úvod do HCI & Human Factors 2. Vizuální, sluchový, hmatový a vestibulární systém 3. Poznávání, paměť, stres a pracovní zátěž 4. Rozhodování 5. Metodika (metody výzkumu a hodnocení) 6. Návrh dotazníků a rozhovorů 7. Rozhraní řeči 8. VR & AR 9. Sledování očí 10. Adaptivní / afektivní / multimodální / cross-modální uživatelská rozhraní | ||||||
KMI/IOT | Programování hardware a IoT | 3 | 0+0+2S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: IOT je aktuální téma, ale málokdo si umí představit co zahrnuje uvnitř a k čemu se dá reálně použít v průmyslu i mimo něj. Seminář je zaměřený na automatizaci a praktické ukázky použití konkrétních technologií a postupů. Rámcový obsah kurzu: 1. Přehledová znalost vhodného HW a SW a. Co je k čemu vhodné b. Mini počítače (Raspberry PI, Odroid) c. Inteligentní čidla bez operačního systému d. Arduino 2. Protokoly a komunikace a. MQTT, CoAP, TCP, atp. b. Mobilní přenosové technologie (LoRa, atp.) 3. Bezpečnost IOT a. Šifrování b. Architektura s ohledem na bezpečnost 4. Použití Node-RED pro IOT v praktických příkladech a. Práce s Node-RED b. Programování s Node-RED c. Praktické ukázky z reálných projektů d. Vlastní projekt 5. Praktické ukázky použití IOT a. Ukázka návrhu architektury b. Linux/Python | ||||||
KMI/TYP1 | Týmový projekt 1 | 4 | 0+0+3S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Naučit studenty práci na vývojovém projektu, práci v malém týmu, práci s teamovými vývojovými nástroji na správu kódu, zadávaní požadavků, projektový management a komunikačním dovednostem (prezentace, kontakt s klientem, komunikce vrámci týmu). Předmět je první částí dvousemestrálního kursu Týmový projekt a je doporučeno absolvovat i druhou část, předmět Týmový projekt 2. Rámcový obsah kurzu:
1.Projekt a projektový management - úkoly, WBS, závislosti, metoda kritické cest, Ganttův diagram, plánování zdrojů , sledování průběhu projektu - včetně použití software | ||||||
KMI/KOPJ | Konstrukce programovacích jazyků | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty se základními aspekty vývoje programovacích jazyků a s postupy užívanými při jejich vývoji. Po absolvování kurzu by studenti měli mít dostatečné znalosti pro vytvoření vlastního obecného nebo doménově specifického programovacího jazyka. Rámcový obsah kurzu:
1. syntaxe jazyka, překlad textového vstupu do interní reprezentace | ||||||
KMI/LGPR | Logické programování | 4 | 2+1+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z logického programování. Rámcový obsah kurzu:
Kurz seznamuje posluchače s logickým programováním a jeho teoretickým modelem založeným na predikátové logice. Kurz obsahuje teoretické pasáže věnující se syntaxi a sémantice logických programů a jejich vztahu k teoriím v predikátové logice. Pozornost je dále věnována činnosti překladače jazyka PROLOG. Na závěr kurzu jsou ukázány aplikace logického programování v expertních systémech.
| ||||||
KMI/LKFP | Lambda kalkul a funkcionál. programování | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z lambda kalkulu a funkcionálního programování. Rámcový obsah kurzu:
1. lambda-termy, teorie lambda, věta o pevném bodě, referenční transparentnost, extenzionalita, normální formy. Kombinátory pevného bodu. | ||||||
KMI/TYP2 | Týmový projekt 2 | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Naučit studenty práci na vývojovém projektu, práci v malém týmu, práci s teamovými vývojovými nástroji na správu kódu, zadávaní požadavků, projektový management a komunikačním dovednostem (prezentace, kontakt s klientem, komunikce vrámci týmu). Předmět je druhou částí dvousemestrálního kursu Týmový projekt a je předpokládáno absolvování první části, předmětu Týmový projekt 1. Rámcový obsah kurzu:
1.Projekt a projektový management - úkoly, WBS, závislosti, metoda kritické cest, Ganttův diagram, plánování zdrojů , sledování průběhu projektu - včetně použití software | ||||||
KMI/WETE | Webové technologie | 4 | 0+0+3S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními a pokročilými webovými technologiemi. Rámcový obsah kurzu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými webovými technologiemi. | ||||||
KMI/ZROB | Základy robotiky | 4 | 0+0+3S | B | LS | |
Anotace kurzu: Studenti se v semináři seznámí se základy robotiky a základy programování robotů. Rámcový obsah kurzu:
Seminář proběhne blokovou formou ve školicím centru společnosti ABB pod vedením lektora společnosti ABB a pod dohledem garanta předmětu. |