Studijní plán Informatika pro vzdělávání prezenční bakalářské studium
Předměty se statutem A jsou povinné (každý student daného programu je musí absolvovat). Předměty se statutem B jsou povinně volitelné (studenti si mohou vybrat, které z nich absolvují, ale některé z nich absolvovat musí). Předměty se statutem C jsou volitelné (studenti je mohou absolvovat zcela volitelně).
Povinné předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/ALGO1 | Algoritmy 1 | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z oblasti algoritmů a se základními algoritmy, zejména pro třídění polí. Rámcový obsah kurzu:
Problémy a algoritmy. Příklady, základní aspekty. Pseudokód. | ||||||
KMI/DISK1 | Diskrétní struktury 1 | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy diskrétních struktur a diskrétní matematiky používanými v informatice. Rámcový obsah kurzu:
Základy logiky (výroky, logické spojky, pravdivost výroků, kvantifikátory, formule výrokové logiky a jejich pravdivost, vyplývání, tautologie, booleovské funkce a úplné systémy spojek). | ||||||
KMI/UDI | Úvod do informatiky | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z úvodu do informatiky. Rámcový obsah kurzu: Úvod do logiky (výroky, logické spojky, pravdivost výroků, úvod do výrokové a predikátové logiky). Úvod do relací a množin (množiny, relace, jejich význam v informatice, vlastnosti relací, uspořádání, ekvivalence, rozklad a faktorová množina, binární relace a grafy, funkce a jejich typy, bijekce, konečné, spočetné a nespočetné množiny). Přirozená čísla, číselné soustavy, binární reprezentace čísel. Indukce a rekurze. Základní kombinatorické úvahy. Abeceda, řetězec, kódování, jazyk. Pojem algoritmu (intuitivní chápání, nutnost formalizace, konečný automat jako jednoduchý příklad). Pojem problému (intuitivní chápání, nutnost formalizace, rozhodovací problémy, algoritmicky nerozhodnutelné problémy). Úvod do složitosti algoritmů. Převoditelnost problému na problém. Nezvládnutelné problémy a jak se s nimi vypořádat. Vybrané aplikace probíraných pojmů. | ||||||
KMI/ZPC1 | Základy programování 1 | 4 | 0+0+3S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodním v sérii dvou kursů Základy programování. Cílem předmětu je seznámit studenty se základy procedurálního programování a poskytnout jim tak základ k další programátorské praxi. Použitým procedurálním jazykem je jazyk C a obsahem předmětu je výuka jazyka C, který je nejen stále hojně používán v praxi, ale je také vzorem většiny současně komerčně používaných programovacích jazyků. Jazyk C je probírán s důrazem na standard jazyka a přenositelnost vytvořených programů, výuka je vedena dle ANSI normy jazyka nezávisle na vývojovém prostředí nebo použitém překladači. Ve cvičeních je prezentována část teorie (syntaxe a sémantika jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. Řešené příklady a úlohy jsou voleny ve vztahu k ostatním předmětům vyučovaným v oboru tak, aby studenti prakticky využívali teoretické znalosti nabyté v jiných předmětech. Nepředpokládá se znalost nějakého (jiného ani tohoto) programovacího jazyka, pouze základní schopnosti algoritmizace při řešení úloh. | ||||||
KMI/ALGO2 | Algoritmy 2 | 6 | 3+2+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se pokročilými pojmy z algorimtické matematiky. Rámcový obsah kurzu: Vyhledávání, vymezení problému a přístupy. Vyhledávání v lineárních datových strukturách. Sekvenční hledání v náhodně uspořádaném poli nebo v seznamu s náhodně uspořádanými prvky, binární vyhledávání v setříděném poli. Binární vyhledávací stromy. AVL-stromy, B-stromy, 2-3-4 stromy, červeno-černé stromy. Vyhledávání založené na transformaci klíče - hashování. Volba transformační funkce. Organizace tabulek a způsoby řešení konfliktů (otevřené adresování, zřetězení do seznamů). Grafy a základní algoritmy vyhledávání v grafech. | ||||||
KMI/ZPC2 | Základy programování 2 | 4 | 0+0+3S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu: Předmět navazuje na obsah kursu Základy programování 1. Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými partiemi procedurálního programování a poskytnout jim tak základ k další programátorské praxi. Použitým procedurálním jazykem je jazyk C a obsahem předmětu je výuka jazyka C, který je nejen stále hojně používán v praxi, ale je také vzorem většiny současně komerčně používaných programovacích jazyků. Jazyk C je probírán s důrazem na standard jazyka a přenositelnost vytvořených programů, výuka je vedena dle ANSI normy jazyka nezávisle na vývojovém prostředí nebo použitém překladači. Ve cvičeních je prezentována část teorie (syntaxe a sémantika jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. Řešené příklady a úlohy jsou voleny ve vztahu k ostatním předmětům vyučovaným v oboru tak, aby studenti prakticky využívali teoretické znalosti nabyté v jiných předmětech. Probírané učivo: - Funkce (pokračování). - Vícerozměrná pole. - Preprocesor. - Koncepce programu. - Práce se soubory. - Standardní funkce. | ||||||
KMI/PAPR1 | Paradigmata programování 1 | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z paradigmat programování. Rámcový obsah kurzu:
Jedná se o první část čtyřdílného kurzu věnovaného základním programovacím paradigmatům, stylům a technikám. Obecným cílem kurzu je seznámit studenty s principy programování bez úzké vazby na konkrétní programovací jazyk. Jako modelovací jazyk je většinu kurzu použit jazyk Common Lisp. | ||||||
KMI/UINT | Úvod do informačních technologií | 5 | 2+1+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z úvodu do informačních technologií. Rámcový obsah kurzu: Předmět seznamuje studenty se základními principy a technologiemi počítačů, operačních, databázových a informačních systémů a počítačových sítí. Závěr předmětu je věnován základním uživatelským a kancelářským aplikacím. Probírané technologie a aplikace jsou prakticky ukazovány a zkoušeny na cvičeních. Co je počítač, architektura počítače (von Neumannova) a princip jeho činnosti. Číselné soustavy, logické obvody. Princip činnosti mikroprocesoru, paměti a dalších součástí a periferií počítače. Operační systém a jeho funkce při ovládání počítače, z uživatelského i administrátorského pohledu. Struktura a funkce operačního systému (správa procesů, paměti a disku). Počítačové sítě, technologie a principy fungování. Celosvětová síť Internet a její služby. Základy databázových systémů a zpracování dat. Úvod do informačních systémů a webových technologií. Základní uživatelské aplikace (síť, multimédia, příslušenství). Kancelářské aplikace, tvorba dokumentů, tabulek a prezentací. | ||||||
KMI/FJ | Formální jazyky a automaty | 6 | 3+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z formálních jazyků. Rámcový obsah kurzu: Základní pojmy: formální jazyky, hierarchie gramatik a jazyků. Konečné automaty: konečné deterministické a nedeterministické automaty, jejich rozšíření, varianty a aplikace. Regulární gramatiky a jazyky: vztah ke konečným automatům, uzávěrové vlastnosti regulárních jazyků, kritéria regularity, minimalizace konečných automatů. Regulární výrazy a jejich aplikace: standardní regulární výrazy, rozšířené regulární výrazy, aplikace pro vyhledávání v textu, vybrané problémy. Bezkontextové jazyky: popis a vlastnosti, derivační stromy, vlastnosti bezkontextových jazyků a vztah k regulárním jazykům. Zásobníkové automaty: varianty, vztah k bezkontextovým jazykům, syntaktická analýza shora-dolů a zdola-nahoru, deterministické zásobníkové automaty. | ||||||
KMI/PAPR2 | Paradigmata programování 2 | 5 | 3+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z paradigmat programování. Rámcový obsah kurzu:
Jedná se o druhou část čtyřdílného kurzu věnovaného základním programovacím paradigmatům, stylům a technikám. Obecným cílem kurzu je seznámit studenty s principy programování bez úzké vazby na konkrétní programovací jazyk. Jako modelovací jazyk je většinu kurzu použit jazyk Common Lisp. | ||||||
KMI/PAPR3 | Paradigmata programování 3 | 5 | 2+2+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z objektově orientovaného programování. Rámcový obsah kurzu:
Jedná se o třetí část čtyřdílného kurzu věnovaného základním programovacím paradigmatům, stylům a technikám. Obecným cílem kurzu je seznámit studenty s principy programování bez úzké vazby na konkrétní programovací jazyk. Jako modelovací jazyk je většinu kurzu použit jazyk Common Lisp. | ||||||
KMI/VS | Vyčíslitelnost a složitost | 6 | 3+1+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z vyčíslitelnosti a složitosti. Rámcový obsah kurzu: Úvod do vyčíslitelnosti: Definice Turingova stroje (TS), formalizace pojmu výpočet (konfigurace, apod.), jazyk přijímaný TS, jazyk rozhodovaný TS, turingovsky vyčíslovaná funkce, Church-Turingova teze. Varianty TS: TS s oboustranně nekonečnou páskou, vícepáskový TS a jejich ekvivalence se základní verzí TS. Univerzální TS: Definice, popis činnosti. Jazyky a problémy: Částečně rekurzivní a rekurzivní jazyky, rozhodovací problémy, převoditelnost rozhodovacích problémů na jazyky, existence jazyků, které nejsou částečně rekurzivní. Jazyky, které nejsou rekurzivní, a problémy, které nejsou řešitelné: Problém zastavení TS, Postův problém přiřazení a jeho aplikace. Vztah rekurzivních a částečně rekurzivních jazyků k jazykům Chomského hierarchie. Další výsledky: Riceova věta, věta o rekurzi a jejich aplikace. Další modely výpočtů: Postovy stroje, nedeterministické TS, pravděpodobnostní TS. Složitost: složitost algoritmu a problému. Základní třídy složitostí: Třída P, třída NP, NP-úplné problémy, vybrané NP-úplné problémy, dokazování NP-úplnosti. Další třídy složitostí: Třída PSPACE, třída NPSPACE, PSPACE-úplné problémy. Užití obtížně řešitelných problémů: Kryptografie, metoda RSA. |
Povinně volitelné předměty 2 - univerzitní základ
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/CJ | Český jazyk pro přírodovědce | 2 | 0+0+2S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Ve cvičení jde o upevnění pravopisných poznatků ze základní a střední školy a jejich další rozšíření. Konkrétně je probírán lexikální, morfologický a syntaktický pravopis, cílem je zvládnutí pravopisné normy, i jevů, které z normy vybočují. Zvláštní pozornost je věnována problematice psaní velkých písmen, přejatým slovům, interpunkci. Dále je student seznámen s morfologickým systémem češtiny, tj. soustavou slovních druhů a jejich tvarů a mluvnických kategorií, s normou a jejím kolísáním. Při procvičování pravopisu a praktické morfologie se vychází nejen z učebnic, ale i z Jazykových sloupků uveřejněných v denním tisku. Rámcový obsah kurzu: 1. Vývoj pravopisné normy, pravopisné příručky. 2. Pravopis lexikální, psaní i/y po souhláskách obojetných, psaní i/y po písmenu c. Psaní ú, ů, u. Psaní skupin bje, vje, bě, vě, mě, mně. 3. Psaní předložek s (se), z (ze). Psaní předpon s-, se-, z-, ze-, vz-, vze-. Střídání délky při tvoření slov. Přídavná jména konatelská a účelová. Psaní n/nn. 4. Zkratky a značky. Pravopis souhláskových skupin, psaní spřežek a spřahování. 5. Pravopis a výslovnost přejatých slov se s/z. Psaní slov přejatých. 6. Psaní velkých písmen. 7. Psaní čárky ve větě jednoduché. Psaní čárky v souvětí a v infinitivních konstrukcích. 8. Skloňování podst. jm. rodu mužského, skloňování zeměpisných a vlastních jmen. 9. Skloňování podst. jm. rodu ženského, skloňování osobních a zeměpisných jmen. 10. Skloňování podst. jm. rodu středního, včetně zeměpisných. 11. Přídavná jména, přídavná jména přivlastňovací, konkurence jmenných a složených tvarů. 12. Zájmena. Číslovky. Slovesa. 13. Zápočet. | ||||||
KMI/FPPV | Filozofické problémy přírodních věd | 2 | 1+0+1S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Předmět je zaměřen na základní filosofické, historické a gnoseologické aspekty přírodních věd. Posluchači se seznámí se základními filozofickými školami, metodologií poznávání v přírodních vědách a se společenskými aspekty vývoje přírodních věd. Rámcový obsah kurzu:
Vztah filozofie a vědy | ||||||
KMI/EB | E-bezp - prevence, edukace, intervence | 3 | 0+0+2S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, na příkladech prezentovat rozdíly mezi jednotlivými formami kyberšikany, - popsat proces manipulace dítěte v rámci tzv. kybergroomingu, - vyjmenovat jednotlivé fáze kybergroomingu, - charakterizovat jednotlivé typy agresorů a obětí (v rámci typologie kybergroomingu), - vyjmenovat metody ochrany a obrany před kybernetickými hrozbami, - uvést příklady výsledků českých a zahraničních výzkumů, které se zaměřují na oblast kybernetických hrozeb spojených s dětmi, - uvést příklady motivace dětí pro realizaci tzv. sextingu. Rámcový obsah kurzu: Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu, a s tímto jevem spojené rizikové faktory, související s interpersonálními útoky v kyberprostoru, jsou velmi častým fenoménem dnešní doby. Předmět na tyto skutečnosti reaguje a připravuje studenty reagovat či rešit jednotlivé bezpečností či rizikové faktory související s využíváním sociálních sítí a internetu. V úvodních částech předmětu jsou představeny základní poznatky o vybraných rizikových jevech - kyberšikaně, kybergroomingu, sextingu a rizikovém chování v prostředí sociálních sítí. V dalších částech se již věnuje výsledkům vybraných výzkumných studií, které se na jednotlivé fenomény orientují. Témata: - Kyberšikana - formy, úrovně, kazuistika, metody ochrany a obrany. - Sexting - charakteristika, rizikové projevy, kazuistika. - Kybergrooming - strategie manipulace, fáze útoku, profil pachatele, profil oběti, mýtus o tzv. pedofilech, profilování sexuálních abuzérů, metody přechodu od komunikace k útoku, modelové kauzy. - Sociální sítě - rizika sociálních sítí, ochrana osobních údajů, mechanismy práce s daty, sociální sítě a reklama, blokační mechanismy, návaznost chování v sociálních sítích na majetkovou trestnou činnost. - Všeobecná primární prevence rizikového chování. | ||||||
KMI/ZNZZ | Základy první pomoci | 2 | 0+0+12S | B | ||
Anotace kurzu: Porozumět a prakticky zvládnout poskytování předlékařské první pomoci, zejména v případě životohrožujících stavů. Rámcový obsah kurzu:
1. Zabezpečení místa nehody |
Volitelné předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/MR | Matematické repetitorium | 3 | 0+2+0S | C | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Doplnění a procvičení znalostí středoškolské matematiky. Rámcový obsah kurzu:
1. algebraické výrazy | ||||||
KMI/SWM2 | Software pro matematiky 2 | 3 | 1+2+0S | C | LS | 1 |
Anotace kurzu: Kurs seznamuje studenty se základními grafickými a matematickými funkcemi Matlabu a s programováním v Matlabu. Rámcový obsah kurzu:
1. Prostředí programového souboru Matlab. | ||||||
KMI/DUDK1 | Úvod do kombinatoriky I | 5 | 2+2+0S | C | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Porozumět úvodu do kombinatoriky, zvládnout základní principy. Rámcový obsah kurzu:
1. Obecné kombinatorické principy. | ||||||
KMI/SWM3 | Software pro matematiky 3 | 3 | 1+0+2S | C | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Kurs seznamuje studenty s pokročilejšími funkcemi Matlabu. Rámcový obsah kurzu:
1. Znakové proměnné a řetězce v Matlabu a funkcemi pro práci s nimi. | ||||||
KMI/PMV | Právní minimum vysokoškoláka | 4 | 2+0+0S | C | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem přednášky je seznámit studenty se základními právními aspekty. Rámcový obsah kurzu: 1. Ústava České republiky 2. Správní právo (Uzemní samospráva, obce, kraje, volby ...) 3. Organizace justice v ČR - Organizace a činnost soudů - Právní postavení osob činných u soudu - Další orgány právní ochrany ( notáři, advokáti, státní zástupci) 4. Pracovní právo Pracovněprávní vztahy Individuální pracovní právo (politika zaměstnanosti..) Pracovní poměr (pracovní řád, doba, mzda ...) 5. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Prevence, odpovědnost a náhrada škody Kolektivní pracovní právo (kolektivní vyjednávání, smlouvy) 6. Zákon o rodině 7. Trestní právo Ochrana ústavně zaručených práv a svobod Průběh trestního řízení 8. Občanské právo hmotné Občanskoprávní vztah - účastníci občanskoprávních vztahů - Vlastnické právo - Věcná práva k cizí věci - Katastr nemovitostí Závazky z právních úkonů (koupě a prodej, darováni, půjčka, nájem...) Dědické právo 9. Zákoník práce 10. Obchodní zákoník (obchodní společnosti a družstva) 11. Živnostenský zákon (druhy živností, živnostenský list, živnostenský rejstřík 12. Obchodní právo (Zadávání veřejných zakázek, ochrana hosp. soutěže, ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce 13. Daňové zákony (daň z příjmu, DPH, daň z nemovitostí, silniční daň...) 14. Autorské právo, zákon o ochranných známkách. Vynálezy, průmyslové vzory. 15. Evropská integrace a vznik evropských společenství - Evropská unie (Česká republika jako přidružený stát) Mezinárodní dokumenty o lidských právech. Charta OSN, Všeobecná deklarace lidských práv ... | ||||||
KMI/PRCL | Programování v Common Lispu | 2 | 0+0+2S | C | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými aspekty programování v Common Lispu. Rámcový obsah kurzu:
Studenti získají solidní základ pro programování v Common Lispu. Současně se dozvědí o netypických rysech jazyka, čímž si rozšíří povědomí o možných přístupech k programování. V předmětu budou popsány různé, i neobvyklé, techniky a metody, které je možno při programování použít, s cílem zlepšit předpoklady studentů pro případnou budoucí programátorskou praxi. Předmět je určen studentům s vážným zájmem o programovací jazyky obecně a Common Lisp konkrétně. Zvláště vhodný je pro ty, kteří chtějí tento jazyk použít v bakalářské práci. Předpokládá se základní znalost programování v Common Lispu. Předmět není určen začátečníkům. | ||||||
KMI/URO | Uživatelská rozhraní | 2 | 0+0+2S | C | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy kognitivní psychologie a lidského myšlení a poznatky aplikují v kontextu tvorby uživatelského rozhraní. Rámcový obsah kurzu:
Kurs je zaměřen na problematiku uživatelských rozhraní s důrazem na tvorbu rozhraní softwarových aplikací. Posluchač získá znalosti a dovednosti potřebné pro tvorbu kvalitních a použitelných uživatelských rozhraní. Kurs seznamuje s obecnými i konkrétními principy fungování a návrhu grafických, ale i jiných rozhraní. | ||||||
KMI/ALM3 | Algoritmy 3 | 5 | 2+2+0S | C | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy z algoritmické matematiky. Rámcový obsah kurzu:
Tato část čtyřsemestrálního kurzu se zabývá metodami návrhu a analýzy složitosti algoritmů. Metody jsou ilustrovány pomocí významných algoritmů z různých oblastí. | ||||||
KMI/DOVY | Dovednosti vývojáře | 2 | 0+0+2S | C | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je pochopit proces vývoje software a naučit se "neprogramátorským" dovednostem při vývoji software a pochopit jejich důležitost. Rámcový obsah kurzu:
1. Proces tvorby software | ||||||
KMI/PNET | Platforma .NET | 3 | 0+0+3S | C | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z platformy .NET. Rámcový obsah kurzu:
1. Opakování vybraných prvků jazyka C# - klonování, dědičnost, indexery, delegáty, anonymní metody, události, překrytí operátorů aj. | ||||||
KMI/ZPS1 | Zahraniční pracovní stáž (1 měsíc) | 2 | 0+4+0S | C | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu je poskytnout studentům profesní, společenské a interkulturní zkušenosti v mezinárodním prostředí, ověřit a v praxi rozšířit teoretické poznatky a praktické dovednosti získané studiem, nabídnout možnost zdokonalit se v týmové práci, upevnit a zlepšit komunikaci v cizím jazyce v běžné profesní sféře. Student si registruje předmět v tom akademickém roce, ve kterém bude stáž skončena. Ve stejném akademickém roce mu budou uděleny kredity. Rámcový obsah kurzu: Obsah předmětu (náplň pracovní stáže) se řídí konkrétním odborným zaměřením jednotlivých studijních oborů PŘF UP. Práce vykonávána na zahraničním pracovišti musí odpovídat plnému úvazku dle místního zákoníku práce. Náplň stáže musí být dostatečně komplexní a konkrétní. Stážista by neměl nahrazovat skutečného zaměstnance či pomocnou sílu vykonávající neodborné činnosti. Praxe by také neměla spočívat převážně v observaci, naopak, stážista by měl být pravidelně observován a měla by mu být poskytována zpětná vazba. Podrobný program stáže musí být předem stanoven v dokumentu Training Agreement a schválen jak zástupcem zahraniční hostitelské organizace, tak katederním garantem stáží a samotným studentem. Student je v průběhu ZPS v pravidelném kontaktu s příslušným katederním garantem, který zajišťuje monitoring ZPS a je studentovi nápomocen při řešení případných komplikací. | ||||||
KMI/ZPS2 | Zahraniční pracovní stáž (2 měsíce) | 6 | 0+8+0S | C | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu je poskytnout studentům profesní, společenské a interkulturní zkušenosti v mezinárodním prostředí, ověřit a v praxi rozšířit teoretické poznatky a praktické dovednosti získané studiem, nabídnout možnost zdokonalit se v týmové práci, upevnit a zlepšit komunikaci v cizím jazyce v běžné profesní sféře. Student si registruje předmět v tom akademickém roce, ve kterém bude stáž skončena. Ve stejném akademickém roce mu budou uděleny kredity. Rámcový obsah kurzu: Obsah předmětu (náplň pracovní stáže) se řídí konkrétním odborným zaměřením jednotlivých studijních oborů PŘF UP. Práce vykonávána na zahraničním pracovišti musí odpovídat plnému úvazku dle místního zákoníku práce. Náplň stáže musí být dostatečně komplexní a konkrétní. Stážista by neměl nahrazovat skutečného zaměstnance či pomocnou sílu vykonávající neodborné činnosti. Praxe by také neměla spočívat převážně v observaci, naopak, stážista by měl být pravidelně observován a měla by mu být poskytována zpětná vazba. Podrobný program stáže musí být předem stanoven v dokumentu Training Agreement a schválen jak zástupcem zahraniční hostitelské organizace, tak katederním garantem stáží a samotným studentem. Student je v průběhu ZPS v pravidelném kontaktu s příslušným katederním garantem, který zajišťuje monitoring ZPS a je studentovi nápomocen při řešení případných komplikací. | ||||||
KMI/ZPS3 | Zahraniční pracovní stáž (4 měsíce) | 12 | 0+16+0S | C | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu je poskytnout studentům profesní, společenské a interkulturní zkušenosti v mezinárodním prostředí, ověřit a v praxi rozšířit teoretické poznatky a praktické dovednosti získané studiem, nabídnout možnost zdokonalit se v týmové práci, upevnit a zlepšit komunikaci v cizím jazyce v běžné profesní sféře. Student si registruje předmět v tom akademickém roce, ve kterém bude stáž skončena. Ve stejném akademickém roce mu budou uděleny kredity. Rámcový obsah kurzu: Obsah předmětu (náplň pracovní stáže) se řídí konkrétním odborným zaměřením jednotlivých studijních oborů PŘF UP. Práce vykonávána na zahraničním pracovišti musí odpovídat plnému úvazku dle místního zákoníku práce. Náplň stáže musí být dostatečně komplexní a konkrétní. Stážista by neměl nahrazovat skutečného zaměstnance či pomocnou sílu vykonávající neodborné činnosti. Praxe by také neměla spočívat převážně v observaci, naopak, stážista by měl být pravidelně observován a měla by mu být poskytována zpětná vazba. Podrobný program stáže musí být předem stanoven v dokumentu Training Agreement a schválen jak zástupcem zahraniční hostitelské organizace, tak katederním garantem stáží a samotným studentem. Student je v průběhu ZPS v pravidelném kontaktu s příslušným katederním garantem, který zajišťuje monitoring ZPS a je studentovi nápomocen při řešení případných komplikací. |
Povinné předměty - pedagogika, psychologie, obecná didaktika
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/OP1 | Obecná pedagogika 1 | 2 | 1+0+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - formulovat pedagogiku jako vědu, - definovat a vysvětlit faktory rozvoje lidského jedince, - objasnit výchovu jako předmět pedagogické vědy, - vyjmenovat, charakterizovat a posoudit vztahy mezi základními pedagogickými pojmy, - vysvětlit cíle výchovy a jejich vztah k obsahu výchovy, - analyzovat výchovný proces a jeho etapy, - kategorizovat a interpretovat výchovné zásady. Rámcový obsah kurzu: Témata: Vědní obor pedagogika. Faktory rozvoje lidského jedince. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy. Cíle a obsah výchovy. Výchovný proces a jeho etapy. Výchovné zásady. | ||||||
KMI/SFZ | Somatické a fyziol. char. ž, hygiena, PP | 2 | 1+1+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: "charakterizovat ontogenetický vývoj jedince v prenatálním období, "popsat somatické a vývojové zvláštnosti jedince v postnatálním období, "detailně specifikovat vývojová období mladšího a staršího školního věku a adolescence, "vysvětlit zákonitosti tělesného růstu, "aplikovat metody hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých, "objasnit základní terminologii vědního oboru hygiena, "aplikovat požadavky na materiální vybavení školy a pečovat o mikroklima ve třídě, "odůvodnit vliv biologických rytmů na školní výkon žáka, "popsat onemocnění související s výkonem učitelského povolání, "posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, "přivolat záchrannou službu, "uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, "poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, "diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, "ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, "poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka). Rámcový obsah kurzu: Období prenatální - embryonální, fetální a perinatální (teratogenní vlivy); porod; období novorozenecké, kojenecké, batolete; charakteristiky ontogenetického vývoje v období předškolního věku, mladšího a staršího školního věku; puberta; adolescence; dospělost; hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých. Obor Hygiena - základní terminologie, členění oboru.; hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení; hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem; hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy; hygiena učení - biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy; hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele; nemoci související s pracovními podmínkami učitele; hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, školní stravování; ochrana žáků před infekčními chorobami ve školním prostředí. Integrovaný záchranný systém, dodržování bezpečnosti, etické aspekty poskytování první pomoci, vyšetření dítěte, vybavení školní lékárničky, úloha pedagoga při poskytování první pomoci u dětí, polohy postižených, neodkladná resuscitace, poruchy vědomí, šok, krvácení, první pomoc při poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, poranění hlavy, páteře a míchy, poranění hrudníku, břicha a pánve, kostí, kloubů, poleptání, poranění zvířaty, u otrav a neúrazových urgentních stavů, zařazení témat první pomoci v kurikulárních dokumentech. | ||||||
KMI/OP2 | Obecná pedagogika 2 | 2 | 1+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat osobnost učitele, - objasnit vývoj vzdělávání učitelů základních a středních škol, - vysvětlit podstatu osobnosti vychovávaného jedince, - vyjmenovat a charakterizovat výchovné prostředky, - analyzovat rodinu a rodinnou výchovu, - objasnit a zhodnotit podstatu vybraných alternativních škol, - vyjádřit vlastními slovy a shrnout význam reformy školy v 1. polovině 20. století. Rámcový obsah kurzu: Osobnost učitele. Vývoj vzdělávání učitelů základních a středních škol. Osobnost vychovávaného jedince. Výchovné prostředky. Rodina a rodinná výchova. Alternativní školy. Úsilí o reformu školy v 1. polovině 20. století. | ||||||
KMI/ZP1 | Základy psychologie 1 | 2 | 2+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, - charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, - porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, - porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), - vysvětlit vztah emocí a temperamentu, - pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, - pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, - vysvětlit proces socializace jedince, - charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, - popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Rámcový obsah kurzu: Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku, charakteristika období dospívání.). Psychologická charakteristika dospělosti a stáří. | ||||||
KMI/CSD | Cvičení ke školní didaktice | 2 | 0+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Didaktický trojúhelník. Osobnost žáka. Osobnost učitele, kompetence, sebereflexe, autorita. Pedagogická komunikace ainterakce ve výuce. Motivace ve výuce. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh). Organizační formy a metody výuky a jejich výběr. Materiálně didaktické prostředky (učebnice). Didaktické zásady. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Učitelova příprava na výuku. Realizace výuky. | ||||||
KMI/SD | Školní didaktika | 2 | 1+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Obecná didaktika jako vědní disciplína. Didaktický trojúhelník. Žák. Osobnost, kompetence sebereflexe a sebezdokonalování učitele. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce. Motivace ve výuce. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti), učivo, učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh), metody a organizační formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce, materiálně didaktické prostředky. Didaktické zásady. Platné kurikulární dokumenty. Projektování, realizace a hodnocení výsledků výuky. | ||||||
KMI/PPPU | Právní předpisy pro učitele | 2 | 2+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět by měl studenty seznámit s jednotlivými odvětvími soukromého a veřejného práva, zejména se zaměřením na získání praktických znalostí a vědomostí z jednotlivých oborů práva pro potřeby běžného života. Rámcový obsah kurzu: Témata: 1. Ústava České republiky, Listina základních práv a svobod, evropské normy, mezinárodní úmluvy, 2. Občanský zákoník (základní principy civilního práva, základy smluvního práva, problematika věcných práv, rodinné a dědické právo, ochrana spotřebitele, deliktní odpovědnost, apod.) 3. Organizace justice v ČR - Organizace a činnost soudů- Právní postavení osob činných u soudu - Další orgány právní ochrany (notáři, advokáti, státní zástupci), 4. Civilní soudní proces, řízení před soudy, obrana proti podané žalobě, 5. vykonávací a exekuční řízení, postavení povinného v exekuci a jak se jí bránit, 6. Pracovní právo, Pracovněprávní vztahy, Individuální pracovní právo (politika zaměstnanosti..) Pracovní poměr (pracovní řád, doba, mzda ...) 7. Trestní právo, Ochrana ústavně zaručených práv a svobod Průběh trestního řízení 8. Občanské právo hmotné, Občanskoprávní vztah - účastníci občanskoprávních vztahů - Vlastnické právo - Věcná práva 9. Obchodní právo (druhy právnických osob, jejich zakládání, právní jednání právnické osoby, nekalá soutěž, insolvenční řízení. 10. Daňové a správní řízení 11. Autorské právo, zákon o ochranných známkách. Vynálezy, průmyslové vzory. | ||||||
KMI/PREV | Prevence rizikového chování | 1 | 0+1+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, - charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, - popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, - charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, - definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, - charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, - popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, - znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu. Rámcový obsah kurzu: Norma a řád ve společnosti vs. patologie. Sociální deviace a její etiologie. Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. Prevence - charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. Prevence sekundární a terciární, intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. Vzdělávání v oblasti prevence | ||||||
KMI/ZP2 | Základy psychologie 2 | 2 | 2+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: "vysvětlit proces socializace jedince "porozumět procesům, které se odehrávají v interpersonální interakci "porozumět procesům, které se odehrávají ve skupinách a v různých sociálních situacích "charakterizovat zákonitosti utváření struktury a dynamiku malých sociálních skupin "vymezit obor psychopatologie vzhledem k ostatním příbuzným disciplínám "vymezit různá pojetí normy, normality a patologie "znát a vysvětlit základní kategorie poruch psychického vývoje, charakterizovat jejich příklady Rámcový obsah kurzu: Proces socializace a jeho činitele. Člověk v sociálním kontaktu. Interpersonální percepce, interakce a komunikace. Postoje, stereotypy. Chování člověka ve skupině. Zákonitosti utváření struktury a dynamika malých sociálních skupin. Vymezení předmětu psychopatologie. Vymezení různých pojetí normy, normality a patologie. Historie přístupu k psychické abnormalitě. Přehled poruch psychického vývoje. | ||||||
KMI/SPP | Speciálně pedagogická propedeutika | 2 | 2+0+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v teorii speciální pedagogiky; - přistupovat humánně a pedagogicky adekvátně k žákům s různými formami zdravotního postižení postižení a znevýhodnění; - orientovat se v příslušné legislativě a vysvětlit, jak ji optimálně aplikovat do výchovně-vzdělávacího procesu; - objasnit problematiku inkluze a integrace jednotlivých skupin žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním; - rozeznávat specifické vzdělávací potřeby žáků; - respektovat typy a druhy zdravotního postižení a navrhovat vhodná opatření; - ovládat základní postupy potřebné pro pedagogické řešení základních problémů inkluze a integrace dětí a mládeže do běžného vzdělávacího systému; - spolupracovat se zdravotnickými a sociálními zařízeními i s rodinou; - ovládat práci s příslušnými technickými kompenzačními pomůckami. Rámcový obsah kurzu: Typy a druhy zdravotního postižení a znevýhodnění, přístup k různým formám postižení a znevýhodnění, školní legislativa a prostor pro integraci, inkluzivní vzdělávání, integrace při zařazování žáků do škol a výchovných zařízení, žáci se specifickými poruchami učení a chování v procesu integrace, problematika integrace jednotlivých skupin žáků se zdravotním postižením, spolupráce se zdravotnickými a sociálními zařízeními i s rodinou, technické a kompenzační pomůcky ve škole, systém speciálněpedagogického poradenství. |
Povinně volitelné předměty 1 - pedagogika, psychologie, obecná didaktika
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/PEU | Profesní etika učitele | 2 | 1+0+1S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy v oblasti etiky, - objasnit vztah jednotlivých etických disciplín, - vysvětlit význam profesní etiky pro práci učitele, - posuzovat etické teorie a způsoby etického uvažování, - aplikovat etiku sociálních důsledků jako teoretické východisko profesní etiky učitele, - analyzovat, hodnotit etické kodexy vybraných pomáhajících profesí, - navrhnout etický kodex učitele. Rámcový obsah kurzu: Etika jako filozofická disciplína. Přehled etických teorií. Místo profesní etiky v systému mezilidských vztahů. Etické kodexy jako regulátory chování profesních skupin. Terminologické otázky učitelské etiky. Interakce etiky, pedagogiky a dalších disciplín. Vybrané koncepce učitelské etiky (Striek, Soltis, Brezinka, Homplewicz, Carr, Kotiger, Campbellová). Morální dilemata v profesi učitele | ||||||
KMI/TMV | Teorie a metodika výchovy | 2 | 1+0+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy teorie a metodiky výchovy, - objasnit vztahy mezi cílem výchovy a metodikou výchovy, - vysvětlit význam základních elementů metodiky výchovy, - charakterizovat výchovu jako formativní proces, - analyzovat a rekonstruovat proces výchovy jako lidskou zkušenost v procesu vědění, - hodnotit a vytvářet vlastní teorii a metodiku výchovy. Rámcový obsah kurzu: Metodika výchovy. Tvorba metodiky výchovné práce. Specifika tvorby metodiky. Určování kritických bodů při tvorbě metodiky. Nástin metod výchovné činnosti. | ||||||
KMI/CDT | Cvičení z didaktických technologií | 1 | 0+1+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Prostředky moderní didaktické techniky, jejich princip, obsluha a základní údržba. Komerční a freeware aplikace pro edukační účely. Vzdělávací portály. Vzdělávací sociální sítě. Didaktické aspekty vybraných technických výukových systémů, počítačových systémů, informačních a komunikačních technologií, médií a multimédií. Princip, obsluha a základní údržba vybraných technických výukových prostředků. Základní uživatelské dovednosti s moderní didaktickou technikou. Interaktivní tabule ve vzdělávání. Tablet ve vzdělávání. Příprava podkladů a tvorba prezentací pro statickou i dynamickou projekci. Výuková prezentace. Ergonomické zásady při práci s moderní didaktickou technikou. | ||||||
KMI/DIV | Diverzita pojetí a řízení školy | 1 | 1+0+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojetí školy: jako instituce, organizace, pracoviště, pospolitosti a místa k učení, obce, poradenského pracoviště, bezpečného místa pro žáky i učitele, komunitního centra, centra celoživotního učení aj. a uvádět vhodné příklady ze školní i školské praxe, Rámcový obsah kurzu: Témata: Škola jako instituce, organizace, pracoviště, pospolitost a prostor k učení, obec, poradenské pracoviště, bezpečné místo, komunitní centrum, centrum celoživotního učení aj. |
Povinně volitelné předměty 3
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/DIPR | Diplomová propedeutika | 4 | 2+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Kurs připravuje studenty na tvorbu vlastní dokumentace k bakalářské a diplomové práci a přípravě odborné literatury v typografickém systému TeX, speciálně formátu LaTeX, obecně. Použití tohoto typografického systému pro tvorbu dokumentace k bakalářské a diplomové práci je povinné. Rámcový obsah kurzu:
Úvod do počítačové sazby. Typografický systém TeX. | ||||||
KMI/TICS | Topics in Computer science | 2 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem semináře je zlepšit odbornou komunikaci studentů v angličtině, zlepšit jejich schopnost prezentace a diskuze, motivovat je k dalšímu rozvoji těchto schopností a v neposlední řadě také rozšířit jejich odborné znalosti. Rámcový obsah kurzu: Předmět probíhá v anglickém jazyce. Část probíhá formou prezentace vyučujícího, který anglicky přednáší o různých aktuálních odborných tématech z oblasti informatiky a následné diskuze se studenty. Druhá část probíhá formou prezentací studentů, kteří anglicky představují různorodá témata vybraná po dohodě s vyučujícím (novinky z oblasti informatiky, zajímavé teoretické koncepty, trendy vývoje, technická řešení apod.). Prezentace může mít formu panelu, na kterém účastníci zastávají různé názory, představují alternativní řešení k diskutovanému problému apod., popř. jinou formu, na které se podílí více studentů. Na prezentaci navazuje diskuze, kterou moderuje vyučující. | ||||||
KMI/SEBP | Seminář k bakalářské práci | 1 | 0+0+1S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z semináře z bakalářské práce. Rámcový obsah kurzu: Úvod do počítačové sazby. Typografický systém TeX. Smíšená sazba. Sazba odstavců. Speciální prostředí. Pořadová sazba. Členění dokumentu. Sazba matematických textů. Definice nových příkazů. Obrázky v TeXu. Úvod do jazyka MetaPost. Pokročilé možnosti jazyka MetaPost. Písemné dokumenty: Typy dokumentů, cílová skupina, struktura dokumentu, příprava dokumentu, základní zásady, pravidla, prohřešky, etika. Závěrečné zprávy a práce: Seminární práce, projektové zprávy, bakalářské a diplomové práce. Publikování v odborných časopisech: Výběr časopisu (odborné zaměření, impact factor), typy článků, struktura článku, postoupení článku redakci, recenzní řízení. Zdroje informací a jejich vyhledávání: Knihovní služby, digitální knihovny a další zdroje na internetu. Ústní prezentace: Typy prezentací, cílová skupina, příprava prezentace, cíl, struktura, základní zásady a chyby. Technické prostředky pro přípravu dokumentů a prezentací. |
Povinně volitelné předměty 2
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/ZP3CP | Základy programování 3 (C++) | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu: Předmět volně navazuje na obsah kursů Základy programování 1 a 2. Studenti jsou seznamováni se základy objektově orientovaného programování (OOP) v tomto jazyce v souladu s jinými předměty v oboru. Probárána je také standardní knihovna STL. Jazyk C++ je rovněž probírán s důrazem na standard jazyka a přenositelnost vytvořených programů, výuka je vedena dle normy jazyka nezávisle na vývojovém prostředí nebo použitém překladači. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. Polovinu seminářů tvoří čistě praktická cvičení, jejichž obsahem je implementace složitějších úloh v jazyce C++. Řešené příklady a úlohy jsou voleny ve vztahu k ostatním předmětům vyučovaným v oboru tak, aby studenti prakticky využívali teoretické znalosti nabyté v jiných předmětech. Základní odlišnosti mezi jazyky C a C++. Třídy. Dědičnost tříd. Virtuální funkce. Standardní knihovna STL. | ||||||
KMI/ZP3CS | Základy programování 3 (C#) | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
1. Seznámení s vývojovým prostředím Visual Studio. Úvod do programování v C#. Platforma .NET. | ||||||
KMI/ZP3JV | Základy programování 3 (Java) | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
1. úvod do platformy Java, vykonávání programu, vývojová prostředí | ||||||
KMI/ZP4CP | Základy programování 4 (C++) | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu: Předmět navazuje na obsah kursu Úvod do programování 3. Studenti jsou seznámeni s dalšími aspekty objektově orientovaného programování (OOP) v tomto jazyce v souladu s jinými předměty v oboru, dalšími prvky jazyka C++ (šablony a výjimky). Prohlubují se znalosti standardní knihovny STL. Jazyk C++ je probírán s důrazem na standard jazyka a přenositelnost vytvořených programů, výuka je vedena dle normy jazyka nezávisle na vývojovém prostředí nebo použitém překladači. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. Polovinu seminářů tvoří čistě praktická cvičení, jejichž obsahem je implementace složitějších úloh v jazyce C++. Řešené příklady a úlohy jsou voleny ve vztahu k ostatním předmětům vyučovaným v oboru tak, aby studenti prakticky využívali teoretické znalosti nabyté v jiných předmětech. Překrytí operátorů. Vzory (templates). Výjimky (exceptions). Standardní knihovny STL. | ||||||
KMI/ZP4CS | Základy programování 4 (C#) | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu: Referenční a hodnotové datové typy, delegáty Enumerace kolekcí, generické enumerace Vlákna a synchronizace pomocí monitorů Direktivy preprocesoru Grafické uživatelské rozhraní Formuláře, dialogy Kreslení a psaní Ovládací prvky Pozn.: Předmět je otevírán každoročně | ||||||
KMI/ZP4JV | Základy programování 4 (Java) | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
1. Zpracování XML dokumentů |
Povinně volitelné předměty 3 - cizí jazyk
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/AIII1 | Obecná angličtina pro stř. pokročilé 1 | 1 | 0+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: V předmětu VCJ/AIII1 se pracuje se především s obecným jazykem, jak jej slyší a užívají rodilí mluvčí v reálných každodenních situacích. Cílem předmětu je: - rozvoj slovní zásoby - prohloubení gramatických znalostí - další rozvoj čtyř základních dovedností (mluvení, čtení, poslech a psaní) - rozšíření znalostí běžných konverzačních obratů mluvené angličtiny. Rámcový obsah kurzu:
Lekce - jazykové zaměření | ||||||
KMI/NIII1 | Obecná němčina pro stř. pokročilé 1 | 1 | 0+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Kurz pro středně pokročilé studenty. Rozvíjí komunikační kompetenci, vede k efektivnímu využití znalostí základní gramatiky a rozvíjení slovní zásoby na materiálu všeobecně zaměřených témat. Rámcový obsah kurzu:
Přehled probírané látky | ||||||
KMI/RII1 | Obecná ruština pro mírně pokročilé 1 | 1 | 0+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Kurz pro mírně pokročilé studenty. Rozvíjí komunikační kompetenci, vede k efektivnímu využití znalostí základní gramatiky a rozvíjení slovní zásoby na materiálu všeobecně zaměřených témat. Rámcový obsah kurzu:
Lekce a tematické zaměření - Jazykové zaměření | ||||||
KMI/AIII2 | Obecná angličtina pro stř. pokročilé 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: V předmětu VCJ/AIII2 se pracuje se především s obecným jazykem, jak jej slyší a užívají rodilí mluvčí v reálných každodenních situacích. Cílem předmětu je: - rozvoj slovní zásoby - prohloubení gramatických znalostí - další rozvoj čtyř základních dovedností (mluvení, čtení, poslech a psaní) - rozšíření znalostí běžných konverzačních obratů mluvené angličtiny. Rámcový obsah kurzu:
Lekce - jazykové zaměření | ||||||
KMI/NIII2 | Obecná němčina pro stř. pokročilé 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Kurz pro středně pokročilé studenty. Rozvíjí komunikační kompetenci, vede k efektivnímu využití znalostí základní gramatiky a rozvíjení slovní zásoby na materiálu všeobecně zaměřených témat. Rámcový obsah kurzu:
Přehled probírané látky v letním semestru: | ||||||
KMI/RII2 | Obecná ruština pro mírně pokročilé 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Kurz pro mírně pokročilé studenty. Rozvíjí komunikační kompetenci, vede k efektivnímu využití znalostí základní gramatiky a rozvíjení slovní zásoby na materiálu všeobecně zaměřených témat. Kurz navazuje na předmět VCJ/RII1. Rámcový obsah kurzu:
Lekce a tematické zaměření - Jazykové zaměření | ||||||
KMI/ATB1 | Anglická terminologie pro biologii 1 | 3 | 0+2+0S | B | ||
Anotace kurzu: Předmět VCJ/ATB1 se věnuje vybraným tématům z biologie. Zahrnuje základní terminologii a frazeologii k tématům a zároveň se zaměřuje na prezentaci tématu před publikem (volba slov a gramatických struktur, přízvuk, intonace, neverbální komunikace atd.). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Working with a dictionary | ||||||
KMI/ATEE1 | Anglická terminologie pro ekologii 1 | 3 | 0+2+0S | B | ||
Anotace kurzu: Předmět VCJ/ATEE1 se zaměřuje na rozvoj jazykových dovedností a anglické terminologie vybraných enviromentálních témat na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Working with dictionaries | ||||||
KMI/ATF1 | Anglická terminologie pro fyziku 1 | 3 | 0+2+0S | B | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATF1 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných témat z fyziky a na přípravu a realizaci prezentace před publikem (volba slov a gramatických struktur, struktura prezentace, přízvuk, intonace, neverbální komunikace apod).Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu: 1. English for specific purposes 2. Working with dictionaries 3. Presentations 4. Famous physicists 5. The eye 6. Nucleonics 7. Telescopes 8. The universe | ||||||
KMI/ATCH1 | Anglická terminologie pro chemii 1 | 3 | 0+2+0S | B | ||
Anotace kurzu: Předmět VCJ/ATCH1 se věnuje vybraným tématům z chemie. Zahrnuje základní terminologii a frazeologii k tématům a zároveň se zaměřuje na prezentaci tématu před publikem (volba slov a gramatických struktur, přízvuk, intonace, neverbální komunikace atd.). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu: 1. English for specific purposes 2. Working with a dictionary 3. Presentations 4. Chemical aspects of the world 5. Chemistry as a subject 6. History of chemistry 7. Atomic structure 8. Chemical structure | ||||||
KMI/ATM1 | Anglická terminologie pro matematiku 1 | 3 | 0+2+0S | B | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATM1 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných témat z matematiky a na přípravu a realizaci prezentace před publikem (volba slov a gramatických struktur, struktura prezentace, přízvuk, intonace, neverbální komunikace apod). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Presentations | ||||||
KMI/ATZ1 | Anglická terminologie pro zeměpis 1 | 3 | 0+2+0S | B | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATZ1 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných zeměpisných témat a na přípravu a realizaci prezentace před publikem (volba slov a gramatických struktur, struktura prezentace, přízvuk, intonace, neverbální komunikace apod.). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Práce se slovníky | ||||||
KMI/PREZ | Prezentace v anglickém jazyce | 3 | 0+0+2S | B | ||
Anotace kurzu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pravidly a postupy prezentace v anglickém jazyce s důrazem na použití moderních technologií. Studenti si je osvojí v teoretické i praktické rovině (příprava a provedení prezentací na libovolná témata v oblasti přírodních věd nebo ekonomie podle osobních preferencí a budoucích profesních potřeb, vytvoření zpětné vazby, analýza výkonů, (sebe)hodnocení a evaluace). Rámcový obsah kurzu:
1. Before you start | ||||||
KMI/ATB2 | Anglická terminologie pro biologii 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | |
Anotace kurzu: Předmět VCJ/ATB2 se věnuje vybraným tématům z biologie. Zahrnuje základní terminologii a frazeologii k tématům a zároveň se zaměřuje na prezentaci tématu před publikem (volba slov a gramatických struktur, přízvuk, intonace, neverbální komunikace atd.). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Presentations | ||||||
KMI/ATEE2 | Anglická terminologie pro ekologii 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | |
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATPE2 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných témat z oblasti enviromentální ekologie a rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Alternative energy | ||||||
KMI/ATF2 | Anglická terminologie pro fyziku 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | |
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATF2 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných témat z fyziky a na přípravu a realizaci prezentace před publikem (volba slov a gramatických struktur, struktura prezentace, přízvuk, intonace, neverbální komunikace apod). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu: 1. Presentations 2. Numbers 3. Graphs and charts 4. The solar system 5. Nanotechnology 6. Acoustics 7. Eye defect correction 8. Optical phenomena | ||||||
KMI/ATCH2 | Anglická terminologie pro chemii 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | |
Anotace kurzu: Předmět VCJ/ATCH2 se věnuje vybraným tématům z chemie. Zahrnuje základní terminologii a frazeologii k tématům a zároveň se zaměřuje na prezentaci tématu před publikem (volba slov a gramatických struktur, přízvuk, intonace, neverbální komunikace atd.). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu: 1. Presentations 2. Numbers 3. Graphs and charts 4. Chemical nomenclature 5. The periodic table 6. Group VII-halogens 7. Nanochemistry 8. Environmental chemistry | ||||||
KMI/ATM2 | Anglická terminologie pro matematiku 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | |
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATM2 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných témat z matematiky a na přípravu a realizaci prezentace před publikem (volba slov a gramatických struktur, struktura prezentace, přízvuk, intonace, neverbální komunikace apod). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Presentations | ||||||
KMI/ATZ2 | Anglická terminologie pro zeměpis 2 | 3 | 0+2+0S | B | LS | |
Anotace kurzu: Cílem předmětu VCJ/ATZ2 je rozvoj jazykových a prezentačních dovedností. Zaměřuje se na základní anglickou terminologii vybraných zeměpisných témat a na přípravu a realizaci prezentace před publikem (volba slov a gramatických struktur, struktura prezentace, přízvuk, intonace, neverbální komunikace apod.). Rozvíjí jazykové dovednosti na úrovni B2. Rámcový obsah kurzu:
1. Globální rozdělení obyvatel |
Reflektované pedagogické praxe
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/NP | Náslechová praxe | 3 | 0+3+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Individuální průběžná pedagogická praxe je zaměřena na pozorování činnosti učitelů a žáků ve vyučovacích hodinách s následnou analýzou prováděnou ve spolupráci s učitelem. Student si samostatně vybírá školu, kde realizuje pouze náslechy. Má možnost pozorovat obecné pedagogické jevy a předmětově orientované problémy (rámcové a školní vzdělávací programy, dosavadní učební osnovy předmětu, metody výuky, cíle výuky, materiální zajištění předmětu, využití didaktické techniky, mikropočítačů aj.). Rámcový obsah kurzu: Individuální průběžná pedagogická praxe je zaměřena na pozorování činnosti učitelů a žáků ve vyučovacích hodinách s následnou analýzou prováděnou ve spolupráci s učitelem. Student si samostatně vybírá školu, kde realizuje pouze náslechy. Má možnost pozorovat obecné pedagogické jevy a předmětově orientované problémy (rámcové a školní vzdělávací programy, dosavadní učební osnovy předmětu, metody výuky, cíle výuky, materiální zajištění předmětu, využití didaktické techniky, mikropočítačů aj.). | ||||||
KMI/AP | Asistentská praxe | 3 | 0+3+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Během navazujícího magisterského studia student vykonává asistentskou praxi na střední škole. Student pracuje pod vedením zkušeného učitele příslušné školy, který je aprobován pro výuku daného předmětu na tomto typu školy. Během této praxe je navštěvován nepravidelně rovněž učitelem příslušné katedry PřF UP v Olomouci. Student asistuje učiteli při výuce, provádí demonstrace, skupinové práce pro žáky a laboratorní úlohy. Student se na asistentskou praxi připravuje a svoji činnost pravidelně reflektuje. Tyto písemné záznamy předává fakultnímu učiteli. Studenti mohou tuto praxi realizovat též v Pevnosti poznání, a to ve formě podílení se na realizaci výukových školních programů. |
Povinně volitelné předměty 1
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/GEOMI | Geometrie pro informatiky | 4 | 2+2+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z geometrie pro informatiky. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je určen zejména studentům informatických oborů a je doplněn předmětem Geometrické praktikum, v němž je probíraná teorie procvičována prakticky na počítačích. | ||||||
KMI/OS1 | Operační systémy 1 | 5 | 2+2+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z operačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Probírána je celková struktura a principy fungování OS a jeho jednotlivých součástí. Konkrétní způsoby řešení některých úkolů OS a technologie použité v moderních OS jsou ukázány na OS Microsoft Windows NT a GNU/Linux (jako zástupce unixových OS). Obsahem cvičení je úvod do programování v jazyce C a v jazyce symbolických adres (assembler), ve kterém jsou implementovány kritické součásti OS závislé na hardware. | ||||||
KMI/DATA1 | Databázové systémy 1 | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z databázových systémů. Rámcový obsah kurzu: Úvod do DBS. Pojmy, data a jejich abstraktní modely. Architektura DBS. Modely DBS. Relační model DBS, jeho vlastnosti, relační struktura dat, jazyk relačního DBS. Úvod do jazyka SQL. SQL, vytvoření a naplnění tabulky, dotazy (s podmínkami, sloupcové funkce). Agregace, vnořené dotazy, manipulace s daty. Referenční integrita, integritní omezení, primární a sekundární klíč. Spojení tabulek. Cizí klíč. Modifikace struktury tabulky. Množinové operace, kvantifikátory. Analýza a návrh relační DB. Konceptuální modelování. ER model. Transformace do relačního modelu. Konstrukce složitějších dotazů. Další prvky relačních DBS a SQL. Tranzitivní uzávěr tabulky. Pohledy, triggery a indexy. Spolupráce SQL s jinými jazyky. Základy administrace relačních DBS. Transakční zpracování dat. Základní principy transakčního zpracování. Ochrana proti porušení konzistence dat. Paralelní zpracování transakcí. Paralelní zpracování transakcí, uzamykací protokoly, uváznutí (deadlock), dvoufázový protokol, časová razítka. Teoretické základy relačních DBS. Formalizace tabulky, relační algebra, relační logika a kalkuly, dotazovací systémy. Funkční závislosti, Armstrongovy axiomy, uzávěr, pokrytí. Normální formy. První, druhá a třetí normální forma. Boyce-Coddova normální forma. Normalizace dekompozicí relačních schémat. | ||||||
KMI/OS2 | Operační systémy 2 | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z operačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Probírána je celková struktura a principy fungování OS a jeho jednotlivých součástí. Konkrétní způsoby řešení některých úkolů OS a technologie použité v moderních OS jsou ukázány na OS Microsoft Windows NT a GNU/Linux (jako zástupce unixových OS). Obsahem cvičení je problematika programování základních struktur OS jako jsou procesy a vlákna, jejich komunikace a synchronizace. Výuka cvičení se děje v OS Microsoft Windows a GNU/Linux. | ||||||
KMI/PG | Počítačová grafika | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy počítačové grafiky. Rámcový obsah kurzu:
1. Reprezentace obrazu. | ||||||
KMI/POS | Počítačové sítě | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z počítačových sítí. Rámcový obsah kurzu: - Počítačové sítě: struktura počítačové sítě, topologie, standardizace počítačových sítí, přenos dat, směr přenosu, paralelní a sériový přenos, asynchronní a synchronní přenos, přenosová rychlost. - Lokální počítačové sítě: vlastnosti a použití, přenosová média, přístupové metody, typy sítí. - Rozlehlé počítačové sítě: vlastnosti a využití, přenosová média, technika přenosu. - Propojení sítí: opakovač, most, přepínač, směrovač, brána. - Internet: historie a charakteristika Internetu. Protokoly: IP, TCP, UDP. - Režijní služby: DHCP. DNS, firewall, QoS, NAT. - Aplikační protokoly: DNS, TELNET, HTTP, FTP, SMTP, POP, IMAP, SSH. | ||||||
KMI/DATA2 | Databázové systémy 2 | 5 | 2+2+0S | B | LS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z databázových systémů. Rámcový obsah kurzu: Formální model pro relační databázové systémy: domény, atributy, relační schémata a relace. Operace s relacemi; booleovské a speciální operace. Relační dotazovací jazyky: relační algebra, relační kalkul, doménový kalkul; jejich vzájemný vztah a relační úplnost. Logické dotazovací jazyky: DATALOG; predikáty, pravidla a dotazy; vztah relační algebry a DATALOGu; rekurzivní pravidla a jejich sémantika, pevné body Závislosti v datech: funkční závislosti, vztah k predikátové logice, sémantické vyplývání, Armstrongovy axiomy a inferenční úplnost. Pokročilé partie: RAP sekvence a derivační diagramy; algoritmické aspekty sémantického vyplývání; minimální báze funkčních závislostí a její výpočet. Další typy závislostí a normalizace: multifunkční závislosti, závislosti na spojení; Druhá a třetí normální forma relačních schémat. Boyce-Coddova normální forma. Bezeztrátová dekompozice relací. | ||||||
KMI/INFS | Webové technologie | 5 | 2+2+0S | B | LS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z informačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
1. Informační systémy |
Bakalářská práce
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/SBPU1 | Seminář k bakalářské práci 1 | 5 | 0+0+2S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Program stanoví jednotlivě vedoucí bakalářských prací. | ||||||
KMI/OBHBP | Obhajoba bakalářské práce | 0 | 0+0+0S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: | ||||||
KMI/SBPU2 | Seminář k bakalářské práci 2 | 5 | 0+0+2S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Program stanoví jednotlivě vedoucí bakalářských prací. |
Státní závěrečná zkouška
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/SZZUB | Pedagogicko-psychologický základ | 0 | 0+0+0S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: - Pedagogika jako vědní obor. Historie pedagogiky. Aktuální problémy a otázky pedagogiky. - Základy a metody kvantitativně a kvalitativně orientovaného výzkumu v pedagogice, základy statistiky. - Faktory formování lidského jedince. Funkce výchovných cílů, jejich třídění a struktura. - Analýza výchovného procesu - etapy, zásady, efektivita. - Systém českých kurikulárních dokumentů. Klíčové kompetence v RVP. Vysvětlení pojmů: klíčové kompetence, odborné kompetence, vzdělávací oblast, průřezové téma, profil absolventa, učební úlohy, výukové cíle. - Osobnost učitele a vychovatele. Aktuální problémy pedagogické profese. Kázeň a autorita ve výchově, reflexe a sebereflexe. - Osobnost vychovávaného jedince a její individualita. Práce s jedinci se specifickými potřebami, společné vzdělávání. - Pedagogická komunikace. Asertivita. - Problematika rizikového chování, systém prevence, syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte z pedagogického hlediska. - Metody a organizační formy výuky a jejich klasifikace, didaktické prostředky, výhody a nevýhody. - Diagnostika, hodnocení, zkoušení, didaktický test. - Stávající trendy vzdělávací politiky ČR (analýza stěžejních dokumentů). Význam ISCED, Školská soustava v ČR (zřizovatelé škol a školských zařízení). - Základní psychologické pojmy. Přehled základních psychologických směrů a jejich představitelů. - Psychologická charakteristika osobnosti. Přístupy ke studiu osobnosti. - Poznávací procesy a jejich charakteristika - čití a vnímání, představy a fantazie, paměť. - Poznávací procesy a jejich charakteristika ? pozornost a vědomí, myšlení a inteligence. - Temperament, přehled základních typologií. - Oblast citů a jejich význam v životě. Dělení a vlastnosti citů, fyziologie citů, pojem emoční inteligence. Emoce a motivace. - Vývojová psychologie, její metody. Determinace psychického vývoje člověka. Zrání a učení. Vývojová periodizace. - Zvláštnosti dětské psychiky. - Psychologická charakteristika období dospívání ? prepuberta, puberta, adolescence (tělesné změny, kognitivní, (identita, kognitivní, emocionální a sociální vývoj). - Socializace, formy socializace a její činitelé Základní principy verbální a neverbální komunikace. - Jedinec v sociální skupině. Znaky a klasifikace sociálních skupin. |