Studijní plán Informační technologie kombinované bakalářské studium
Předměty se statutem A jsou povinné (každý student daného programu je musí absolvovat). Předměty se statutem B jsou povinně volitelné (studenti si mohou vybrat, které z nich absolvují, ale některé z nich absolvovat musí). Předměty se statutem C jsou volitelné (studenti je mohou absolvovat zcela volitelně).
Povinné předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/XALGO | Algoritmizace | 6 | 24+0+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy algoritmizace. Rámcový obsah kurzu:
- Základní pojmy, problém, algoritmus, časová složitost, asymptotická notace. | ||||||
KMI/XDS1 | Úvod do diskrétních struktur | 6 | 24+0+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy diskrétních struktur a diskrétní matematiky používanými v informatice. Rámcový obsah kurzu:
Základy logiky (výroky, logické spojky, pravdivost výroků, kvantifikátory, formule výrokové logiky a jejich pravdivost, vyplývání, tautologie, booleovské funkce a úplné systémy spojek). | ||||||
KMI/XSTR | Struktura počítačů | 5 | 18+0+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se strukturou počítačů. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do studia technologicky zaměřených oblastí | ||||||
KMI/XUNIX | Unixové systémy a shell | 4 | 18+0+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Předmět seznamuje studenty s unixovovými systémy, jejich principy a specifiky, v shellu a zpracování textu. Rámcový obsah kurzu:
V první části předmětu jsou představeny unixové operační systémy, jejich uživatelská prostředí, shell a systémy nápovědy, souborů a procesů. Náplní druhé části jsou pak základy programování v shellu | ||||||
KMI/XZPP1 | Základy programování pro IT 1 | 4 | 0+0+24S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy programování a programovacím jazykem Python. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodním v sérii dvou kurzů Základy programování v Pythonu. Cílem předmětu je seznámit studenty s principy procedurálního programování a poskytnout jim tak základ k další programátorské praxi. Použitým procedurálním jazykem je jazyk Python, který patří mezi nejpopulárnější programovací jazyky současnosti. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe a sémantika jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. Nepředpokládá se znalost programování, ani žádného programovacího jazyka, pouze základní schopnosti algoritmizace při řešení úloh. | ||||||
KMI/XUDIT | Úvod do informačních technologií | 5 | 24+0+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z operačních a databázových systémů, počítačových sítí a webových technologií. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do studia technologicky zaměřených oblastí informatiky a seznamuje studenty se základy operačních a databázových systémů, počítačových sítí a webových technologií. | ||||||
KMI/XWEB | Tvorba webových stránek | 5 | 24+0+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Hlavním cílem kurzu je poskytnou studentům základy v oblasti tvorby front-endu webových stránek. Rámcový obsah kurzu:
Kurz je zaměřen na základní front-end webové technologie: HTML, CSS a JavaScript. Poslední uvedená je zahrnuta pouze okrajově a studenti se s touto technologií podrobněji seznámí v pozdější části studia. Při výuce je kladen důraz na principy a tvorbu webových stránek podle nejnovějších webových standardů. | ||||||
KMI/XZADS | Základní algoritmy a datové struktury | 6 | 24+0+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Seznámit studenty se základními algoritmy a datovými strukturami. Rámcový obsah kurzu:
- Třídění a vyhledávání. | ||||||
KMI/XZEK | Základy ekonomie | 3 | 24+0+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu:
Obsahem kurzu jsou základy mikroekonomie a makroekonomie, jejichž znalost je nezbytná pro orientaci v současném ekonomickém systému. | ||||||
KMI/XZPP2 | Základy programování pro IT 2 | 4 | 0+0+24S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy programování a programovacím jazykem Python. Rámcový obsah kurzu:
Předmět navazuje na obsah kurzu Základy programování v Pythonu 1. Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými partiemi procedurálního programování a poskytnout jim tak základ k další programátorské praxi. Použitým procedurálním jazykem je jazyk Python, který patří mezi nejpopulárnější programovací jazyky současnosti. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe a sémantika jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. | ||||||
KMI/XMAT1 | Matematika 1 | 5 | 24+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět je úvodem do algebry. Je určen především posluchačům kombinovaného studia aplikované informatiky a rozšiřujícího studia učitelství výpočetní techniky. Rámcový obsah kurzu: Relace - zavedení pojmu relace mezi množinami a na množině, vlastnosti relací, zobrazení, uspořádané množiny, ekvivalence a rozklady Struktury s jednou operací a jejich podstruktury - grupoidy, pologrupy, neutrální prvek grupoidu, inverzní prvek prvku grupoidu, grupy, podgrupoidy, podgrupy Struktury se dvěma operacemi a jejich podstruktury - okruhy, obory integrity, tělesa, podokruhy, podtělesa, číselná tělesa Vektorový prostor nad číselným tělesem - podprostory vektorového prostoru, podprostory generované množinou a vektory, lineární kombinace vektorů, lineární závislost vektorů, dimenze a báze vektorového prostoru, souřadnice vektoru Determinanty a matice - definice matice a determinantu, výpočet determinantu, součet matic, součin čísla a matice, součin matic, inverzní matice a její výpočet, hodnost matice Soustavy lineárních rovnic - zavedení pojmu soustava lineárních rovnic, Gaussova eliminační metoda, Frobeniova věta, Cramerovo pravidlo, homogenní soustavy lineárních rovnic | ||||||
KMI/XDATA | Databáze | 5 | 24+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z oblasti databází. Rámcový obsah kurzu:
Úvod do DBS. Pojmy, data a jejich abstraktní modely. Architektura DBS. Modely DBS. | ||||||
KMI/XJC | Jazyk C | 4 | 24+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy ze základů programování v C. Rámcový obsah kurzu:
Obsahem předmětu je výuka jazyka C, který je nejen stále používán | ||||||
KMI/XPOS1 | Počítačové sítě 1 | 5 | 24+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět prakticky i teoreticky seznamuje studenty se základními principy fungování počítačových sítí, zejména pak se sítí Internet. Rámcový obsah kurzu:
Struktura výuky je koncipována klasicky podle vrstvového modelu architektury sítí, od samotných síťových technologií (hardware) přes síťovou a transportní službu až k nejdůležitějším aplikačním službám. | ||||||
KMI/XVPP1 | Vybrané partie z programování 1 | 8 | 24+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět je věnován vybraným tématům z oblasti programování. Rámcový obsah kurzu: Kurz se soustředí zejména na jazyk Python a jeho použití. - Základy programování v jazyce Python - Standardní knihovna jazyka Python - Objetově orientované programování - Generátory, dekorátory - Tvorba GUI - Testování - Knihovny Numpy, Pandas - Framework Flask - Vybraná témata | ||||||
KMI/XZPP | Úvod do programovacích stylů | 5 | 24+0+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními programovacími paradigmaty. Jednotlivá paradigmata jsou demonstrována především pomocí jazyka Python, diskutovány jsou ale i jiné programovací jazyky a jejich rysy. Rámcový obsah kurzu:
- Objektově orientované programování, zapouzdření, dědičnost, polymorfismu, rozhraní. | ||||||
KMI/XMAT2 | Matematika 2 | 5 | 24+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět je úvodem do matematické analýzy funkcí jedné proměnné. Je určen především posluchačům kombinovaného studia aplikované informatiky a rozšiřujícího studia učitelství výpočetní techniky. Rámcový obsah kurzu: Funkce jedné reálné proměnné - ohraničená, monotonní, prostá, složená funkce, inverzní funkce, přehled elementárních funkcí. Posloupnost, limita posloupnosti - ohraničená posloupnost, monotonní posloupnost, konvergentní a divergentní posloupnost, limes superior, limes inferior. Limita funkce - geometrický význam limity funkce, vlastní a nevlastní limita, limity zprava a zleva. Spojitost funkce - spojitost funkce v bodě, body nespojitosti, spojitost na intervalu, po částech spojitá funkce, spojitost složené a inverzní funkce. Derivace funkce - definice derivace funkce, geometrický význam derivace funkce, pravidla pro derivování funkcí, derivace složené funkce, derivace inverzní funkce, derivace elementárních funkcí. Průběh funkce - diferenciál funkce, základní věty diferenciálního počtu, extrémy funkce, konvexní a konkávní křivky, asymptoty. Neurčitý integrál - primitivní funkce, tabulka základních neurčitých integrálů, metoda per partes, integrace substitucí, integrace obecné racionální funkce. Riemannův určitý integrál - zavedení pojmu, základní věta integrálního počtu, metoda per partes a substituční metoda pro určité integrály. Geometrická interpretace určitého integrálu - určení obsahu rovinné plochy, určení délky oblouku křivky, určení objemu tělesa. | ||||||
KMI/XBEZ | Bezpečnost v IT | 6 | 24+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: V předmětu jsou probírány vybrané útoky na počítačové sítě a zejména pak zabezpečení komunikace v počítačové síti Internet od metod autentizace přes filtraci, firewall, tunelování, proxy a architekturu PKI až po vybrané šifrované a autentizační protokoly. Rámcový obsah kurzu:
Kurs začíná úvodem do bezpečnosti sítí TCP/IP obecně a postupy sledování sítě s představením různých útoků. Pak již následuje rozbor metod zabezpečení sítě (Internet) a komunikace v ní od autentizačních metod, přes filtraci provozu, překlad adres, firewall, tunelování (IPsec), VPN a proxy, dále pak úvod do elektronických certifikátů a infrastruktury PKI, její aplikace, a ke konci kursu jsou probírány vybrané šifrované a autentizační protokoly jako např. SSL/TLS, SSH, | ||||||
KMI/XBP1 | Bakalářská práce 1 | 5 | 0+0+60S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Probíranou látku určuje vedoucí bakalářské práce podle tématu práce. | ||||||
KMI/XOS1 | Operační systémy 1 | 5 | 24+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z operačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Probírána je celková struktura a principy fungování OS a jeho jednotlivých součástí. Konkrétní způsoby řešení některých úkolů OS a technologie použité v moderních OS jsou ukázány na OS Microsoft Windows NT a GNU/Linux (jako zástupce unixových OS). | ||||||
KMI/XPOS2 | Počítačové sítě 2 | 5 | 24+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět navazuje na předmět Počítačové sítě 1, prohlubuje a rozšiřuje zde nabyté znalosti a seznamuje studenty s pokročilejšími tématy fungování počítačových sítí a Internetu. Rámcový obsah kurzu:
Struktura výuky je opět koncipována klasicky podle vrstvového modelu architektury sítí, od síťových technologií (hardware) přes síťovou a transportní službu až k aplikačním službám. Zvýšená pozornost je věnována novým protokolům Internetu, IPv6 a HTTPv2, a otázkám bezpečnosti. | ||||||
KMI/XUROZ | Uživatelská rozhraní | 3 | 0+0+18S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy kognitivní psychologie a lidského myšlení a poznatky aplikují v kontextu tvorby uživatelského rozhraní. Rámcový obsah kurzu:
Kurs je zaměřen na problematiku uživatelských rozhraní s důrazem na tvorbu rozhraní softwarových aplikací. Posluchač získá znalosti a dovednosti potřebné pro tvorbu kvalitních a použitelných uživatelských rozhraní. Kurs seznamuje s obecnými i konkrétními principy fungování a návrhu grafických, ale i jiných rozhraní. | ||||||
KMI/XVPP2 | Vybrané partie z programování 2 | 9 | 24+0+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy z oblasti programování. Rámcový obsah kurzu: Předmět je věnován vybraným tématům z oblasti programování. Během semestru je probíráno několik různých témat vyučovaných různými vyučujícími. | ||||||
KMI/XBP2 | Bakalářská práce 2 | 8 | 0+0+120S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Probíranou látku určuje vedoucí bakalářské práce podle tématu práce. | ||||||
KMI/XIT1 | Vybrané partie z IT 1 | 9 | 24+0+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s vybranými partiemi z oblasti informačních technologií. Rámcový obsah kurzu: Obsah kurzu je tvořen přednáškami na vybraná témata z oblasti informačních technologií. | ||||||
KMI/XOPA | Odborná prezentace v angličtině | 3 | 24+0+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti zlepší svoji schopnost vyjadřovat se v anglickém jazyce. Rámcový obsah kurzu: Prezentace vybraných informatických témat v angličtině. Diskuze o těchto tématech v angličtině. | ||||||
KMI/XOS2 | Operační systémy 2 | 5 | 24+0+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z operačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Probírána je celková struktura a principy fungování OS a jeho jednotlivých součástí. Konkrétní způsoby řešení některých úkolů OS a technologie použité v moderních OS jsou ukázány na OS Microsoft Windows NT a GNU/Linux (jako zástupce unixových OS). | ||||||
KMI/XVPIT | Vybrané partie z informatiky | 6 | 0+0+24S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je přehledově seznámit studenty s vybranými teoretickými partiemi informatiky. Rámcový obsah kurzu: Kurz pokrývá vybraná témata zejména z oblastí: - umělé inteligence a strojové učení, - teorie informace a kódování, - distribuovaných systémů. | ||||||
KMI/XWEBA | Webové aplikace | 3 | 24+0+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy tvorby webových aplikací. Rámcový obsah kurzu:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy tvorby dynamických webových stránek a webových aplikací. Výuka se soustředí zejména na základní technologie. | ||||||
KMI/XBP3 | Bakalářská práce 3 | 10 | 0+0+180S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Probíranou látku určuje vedoucí bakalářské práce podle tématu práce. | ||||||
KMI/XIT2 | Vybrané partie z IT 2 | 9 | 24+0+0S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s vybranými partiemi z oblasti informačních technologií. Rámcový obsah kurzu: Obsah kurzu je tvořen přednáškami na vybraná témata z oblasti informačních technologií. | ||||||
KMI/XOA | Odborná angličtina | 3 | 24+0+0S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je rozšířit základní a akademickou znalost jazyka pro potřeby budoucích expertů v informatice a informačních technologiích. Kurz se zejmána zaměří na rozvoj prezentačních dovedností a porozumění odbornému textu v písemné i ústní podobě. Rámcový obsah kurzu:
1. Krátká prezentace odborného textu a následující diskuze o problematice | ||||||
KMI/XSBP | Seminář k bakalářské práci | 3 | 0+0+18S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z semináře z bakalářské práce. Rámcový obsah kurzu: Úvod do počítačové sazby. Typografický systém TeX. Smíšená sazba. Sazba odstavců. Speciální prostředí. Pořadová sazba. Členění dokumentu. Sazba matematických textů. Definice nových příkazů. Obrázky v TeXu. Úvod do jazyka MetaPost. Pokročilé možnosti jazyka MetaPost. Písemné dokumenty: Typy dokumentů, cílová skupina, struktura dokumentu, příprava dokumentu, základní zásady, pravidla, prohřešky, etika. Závěrečné zprávy a práce: Seminární práce, projektové zprávy, bakalářské a diplomové práce. Publikování v odborných časopisech: Výběr časopisu (odborné zaměření, impact factor), typy článků, struktura článku, postoupení článku redakci, recenzní řízení. Zdroje informací a jejich vyhledávání: Knihovní služby, digitální knihovny a další zdroje na internetu. Ústní prezentace: Typy prezentací, cílová skupina, příprava prezentace, cíl, struktura, základní zásady a chyby. Technické prostředky pro přípravu dokumentů a prezentací. | ||||||
KMI/XVYPI | Moderní trendy v informatice | 3 | 0+0+18S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Předmět seznamuje studenty s aktualitami v oboru. Rámcový obsah kurzu: Předmět je zařazen na konci studijního plánu. Posluchači jsou v něm seznámeni s aktualitami v oboru. Jde například o aktualizaci znalostí získaných v absolvovaných předmětech, o seznámení posluchačů s novými trendy v oblasti teorie i praxe informatiky a podobně. Předmět je zabezpečován několika pracovníky katedry a pozvanými odborníky z praxe, výuka probíhá blokovou formou. |