Diplomová propedeutika Mgr. Tomáš Kühr, Ph.D.
Požadavky na zápočet
Zápočet bude udělen za vypracování dokumentu v LaTeXu s obrázkem v METAPOSTu nebo TikZu a komentáře k závěrečné práci.
Požadavky na zápočtový dokument v LaTeXu:
- český text (diakritika, uvozovky),
- změna vlastnosti písma (sf, bf, it, velikost),
- zdrojový text z programovacího jazyka,
- seznam, tabulka (čáry mezi buňkami, sloučené buňky),
- matematika (vzorec, rovnice, matice, věta, důkaz),
- sekce a odkazy na ně, obsah,
- vložený obrázek s odkazem na něj,
- seznam literatury ručně nebo v BibTeXu, citace v textu,
- výstup do PDF.
Požadavky na obrázek v METAPOSTu nebo TikZu:
- lomená čára nebo křivka (např. obdélník, kružnice),
- použití barev,
- použití transformací, oříznutí,
- text v LaTeXu,
- výstup do PDF,
- např. graf nebo strom s popisky u vrcholů / hran, ...
Požadavky na komentář k závěrečné práci:
- zdůvodněné okomentování vybrané závěrečné práce odevzdané na katedře informatiky UP v Olomouci (co je dobře / špatně a proč),
- vyjádření se ke struktuře textu,
- typografii,
- gramatice,
- jazyku, stylu,
- rozsahu a vhodnosti použitých citací.
- Očekávaný rozsah asi 1 strana A4, vypracování v LaTeXu.
Program přednášek
- Počítačová sazba pomocí LaTeXu (prezentace doc. Outraty)
- Vytváření obrázků pomocí METAPOSTu (prezentace doc. Outraty)
- Vytváření obrázků pomocí TikZu (prezentace doc. Outraty)
- Vytváření prezentací pomocí Beameru (prezentace doc. Outraty)
- Psaní závěrečných prací
Program cvičení
- cvičení
- V programu texmaker vytvořte základní kostru dokumentu a vyzkoušejte si překlad do PDF.
- Vysázejte libovolný český text (například kus textu z Wikipedie).
- Na vhodných místech vyzkoušejte na přednášce zmíněné možnosti ovlivnění zalamování řádků.
- Ovlivněte algoritmus lámání stránek pomocí ručního zalomení, doporučení zalomení, změny režimu lámání stránek, použitím vertikálních mezer apod.
- Vyzkoušejte nastavení vlastností písma (sklony, tlouštky, velikosti, rodiny).
- cvičení
- Vysázejte libovolný kus vašeho zdrojového kódu.
- Vysázejte pseudokód vašeho oblíbeného algoritmu (třídící, grafový, ...).
- Vytvořte víceúrovňový seznam (nákupní seznam, ...). Vyzkoušejte si vysázet seznam s vlastními odrážkami, pozměněným číslováním.
- cvičení
- Vyzkoušejte si sázení jednoduchých "tabulek" pomocí tabbing.
- Vysázejte složitější tabulku (rozvrh, ...). Vyzkoušejte si slučování sloupců a řádků a změny ohraničení buněk.
- Zkuste sazbu tabulky přes více stran.
- Použijte barvy pro zvýraznění vybraných sloupců a/nebo řádků tabulky.
- cvičení
- Reprodukujte co nejvěrněji obsah tohoto naskenovaného dokumentu. Záhlaví, čísla stránek, vět a příkladů odpovídat samozřejmě nemusí.
- cvičení
- Vytvořte dokument se standardní strukturou (titulní stránka, abstrakt, obsah, kapitoly, podkapitoly, ...). Vlastní text můžete i generovat (např. pomocí balíku blindtext).
- Do textu vložte obrázky a tabulky a zdrojové kódy z předcházejících cvičení. Vytvořte několik odkazů na kapitoly/podkapitoly, obrázky, tabulky...
- Za obsahem vytvořte seznamy obrázků, tabulek a zdrojových kódů.
- Vyzkoušejte si pokročilejší možnosti manipulace s vkládanými obrázky.
- cvičení
- Do textu z minulého cvičení doplňte na různá místa odkazy na vaše oblíbené knihy. Nejprve to zkuste přímo v LaTeXu a pak s využitím BibTeXu.
- Vyzkoušejte si také sazbu rejstříku; i více úrovní hesel, heslo přes více stran, různá zvýraznění, odkazy na jiné položky, ...
- cvičení
- Pomocí METAPOSTu vytvořte náčrtek grafu vaší oblíbené funkce (např. |x2 - 2 x -2|). (možné řešení)
- V METAPOSTU vytvořte netriviální ilustrace k vašim oblíbeným algoritmům z teorie grafů.
- cvičení
- Prostudujte si prezentaci z přednášky, TikZ & PGF manual a příklady v TikZu a vytvořte pomocí TikZu několik obrázků (např. grafy funkcí, diagramy/schémata).
- cvičení
- Pomocí balíku Beamer vytvořte nějakou prezentaci (o oblíbeném filmu, knize, hudební skupině, albu; fiktivní prezentaci závěrečné práce, prezentaci k oblíbenému předmětu, ...).
- S využitím overlays vytvořte prezentaci popisující jednu konkrétní hru piškvorky na desce 3x3. Případně můžete zkusit vykreslovat průběh i nějaké složitější hry (dáma, šachy).
- cvičení
- Vyzkoušejte si makra a další pokročilejší funkcionality splněním následujících úloh (řešení, autor P. Osička).
Litaratura
- Satrapa P.: LaTeX pro pragmatiky.
- Rybička J.: LaTeX pro začátečníky. Konvoj, 2002.
- Oetiker T., Partl H., Hyna I., Schlegl E.: The Not So Short Introduction to LaTeX2ε. (český překlad)
- Lamport L. A.: LaTeX: A Document Preparation System. Addison-Wesley Professional, 1994.
- Mittelbach F., Goossens M.: The LaTeX Companion. Addison-Wesley Professional, 2004.
- Knuth D. E.: The TeXbook. Addison-Wesley Professional, 1986.
- Olšák P.: TeXbook naruby. Konvoj, 2001.
- Pecina M.: Knihy a typografie. Host, 2011.
- Štorm F.: Eseje o typografii. Revolver Revue, 2008.
- Hobby J. D.: METAPOST, a user's manual.
- Tantau T.: The TikZ and PGF Packages.
- Tantau T., Wright J., Miletic V.: The BEAMER class.
Správce stránky: Tomáš Kühr